YouTube ei ole sun televisio

Growth marketing

Uusista medioista mielestäni kiinnostavin on Youtube, joka on onnistunut vuosien varrella demokratisoimaan mediantuotannon, luomaan internetin tärkeimpiin kuuluvan tietovaraston ja myös poikinut staroja, jotka pieksävät suosiossa mennen tullen monet tunnetut rocktähdet.
Ja tietysti poikinut kissavideoiden, viraalisilsan ja reaktiovideoiden ihanan hirveän sekameteliruton ihmiskunnan päälle.
Tärkeää käsikirjoittamisen kannalta on kuitenkin ymmärtää, että YouTube ei (kuten jo aiemmin sanoin), ole televisio. Se pitää huomioida myös käsikirjoitusvaiheessa.

Tässä muutama vinkki hyvän YouTube-sisällön tekemiseen:

  • Laita heti videon alkuun koukku tai tärkein pointti. Elokuvatrailereissa tämä tarkoittaa pääosannäyttelijän naamaa, jännittävää kohtausta ja elokuvan nimeä, jonka jälkeen varsinainen traileri vasta alkaa.
  • Käytä kertojaääntä aina kun se on esityksen kannalta mielekästä. Inhimillinen kertoja on hyvä tapa pitää katsoja otteessa ja antaa esitykselle persoonallisuutta.
  • YouTube-videon pitää olla joko viihdyttävä tai antaa katsojalle lisäarvoa, johonkin tiettyyn asiaan liittyen.
  • Tuotantoarvojen ei tarvitse olla tapissa ja usein hieman kämäisempi jälki voi jopa olla hyvä asia. Tämä kuitenkin riippuu täysin brändistäsi ja siitä mitä haluat tehdä. YouTube-videon tuotantoon kannattaa (joissain tapauksissa) laittaa rahaa ja aikaa saman verran kuin televisiomainokseen – katsojamäärät voivat ajan kuluessa olla netissä nykyisin paljon suurempia ja samaa videota voi käyttää monissa eri konteksteissa (esimerkiksi verkkosivulle upotettuna).
  • Osta näkyvyyttä, mutta pyri tekemään niin hyvää tai hauskaa, että käyttäjät itse jakavat videotasi eteenpäin. Viraalia on erittäin vaikeaa tehdä ja sen varaan ei kannata laskea mitään. YouTubeen kannattaa siis varata mediabudjettia.
  • Viraaliksi menevät videot menevät viraaleiksi yleensä toiveikkaan yrityksen kannalta vääristä syistä. Yleensä siksi, koska jotain on mennyt hirvittävällä tavalla pieleen.
  • YouTube-kanavat eivät synny hetkessä, vaan niiden kehittyminen vie kuukausia tai vuosia. Lopputulos voi kuitenkin olla ROI:n kannalta mahtava. Kanavalle kirjoittaminen vaatii säännöllistä ja sarjoitettua sisältöä, jotta katsojat tietävät, mitä he seuraavat. Se on siis monessa mielessä vähän kuin televisiosarjan kirjoittamista.
Mutta ennen kaikkea: tee sisältöä, jota itsekin haluaisit katsoa. Audience of one on hyvä periaate kaikessa markkinoinnissa.