Ville Silventola Generon myyntijohtajaksi

Genero Crew Lehdistötiedotteet

Onnistuakseen vuonna 2021 yritysten on harkittava ja pystyttävä käyttämään markkinointibudjettiaan parhaalla mahdollisella tavalla. Epävarmassa markkinatilanteessa on ehdottoman tärkeää miettiä tarkkaan mitä ja mihin investoida, ja satsata niihin toimenpiteisiin, jotka tuottavat tuloksia. Tätä mieltä on Generon myyntijohtajana ja johtoryhmän jäsenenä 15.12.2020 alkaen toimiva Ville Silventola. Hän hyppää kasvumarkkinointiyrityksen mukaan aikana, jolloin datapohjaisen markkinoinnin kysyntä on valtava.

– Markkinointi nähdään edelleen kustannuksena vaikka sitä tulisi ennen kaikkea nähdä tapana luoda enemmän kasvua. Meillä on mahdollisuus muuttaa tätä vanhentunutta käsitystä, joka Suomessa edelleen elää. Markkinointi on työkalu kasvun luomiseen, jos sen tekee oikein. Tällä hetkellä kasvumarkkinointistrategiat ovat merkittävämmässä roolissa kuin koskaan, sanoo Ville Silventola.

Ennen Generoa Silventola työskenteli ruotsalaisessa Chimney Groupissa, Pohjoismaiden myyntiorganisaation vetäjänä. Chimney on kansainvälinen markkinointituotantotoimisto, joka kehittää ja tuottaa liikkuvaa sisältöä – kaikkea mainoksista tv-sarjoihin ja elokuviin. Hän on opiskellut ja työskennellyt viidessä eri maassa, mikä on muokannut hänen näkemystään markkinoinnista ja myynnistä.

– Koen että on tärkeää ymmärtää miten erilaiset ihmiset ajattelevat, ja pyrin hyödyntämään sitä jatkuvasti työssäni. Se auttaa minua ymmärtämään erilaisia asiakkaita, heidän tarpeitaan ja rakentamaan oikeanlaisia ratkaisuja niihin. Kyky ymmärtää muiden ajattelutapoja on myös tehokas työkalu neuvotteluissa, Silventola sanoo.

Hän toteaa myös, että on hienoa, kun hän ja Generon operatiivinen johtaja Sebastian Östman voivat seuraavalla kerralla istua samalla puolella neuvottelupöytää.

“Generon taival on vasta alussa”

Silventola on seurannut Generon kehitystä vuodesta 2012, jolloin hän tapasi ensimmäistä kertaa Generon perustajat, veljekset Rasmus ja Sebastian Östmanin. Kun Silventola näki Rasmuksen postauksen sosiaalisessa mediassa koskien avointa myyntijohtajan paikkaa, tuntui hänestä oikealta ottaa seuraava askel urallaan. Silventola aloittaa nyt Suomen myyntijohtajana, minkä seurauksena Sebastian Östmanille jää enemmän aikaa keskittyä yrityksen uusiin metsästysalueisiin Pohjoismaissa.

– Olen innokas ja iloinen mahdollisuudesta saada olla mukana kehittämässä Generoa sekä tiimin kanssa että osana johtoryhmää. Mielestäni Generon taival on vasta alussa ja yritys on erittäin mielenkiintoisessa vaiheessa. Tuskin kestää kauaa, että Genero on yksi Pohjoismaiden suurimmista toimijoista markkinoinnin saralla.

Silventolan mukaan Suomella on paljon opittavaa Ruotsilta digitaalisesta markkinoinnista.

– Kun ruotsalaiset perustavat yrityksiä, heidän tavoitteensa on tulla maailman parhaiksi. Kun suomalaiset perustavat yrityksiä, he pyrkivät vain olemaan hyviä. Vaatimattomilla tavoitteilaan suomalaiset pistävät kapuloita omiin rattaisiinsa jo alusta alkaen. Me olemme hieman liian nöyriä täällä Suomessa, sanoo Silventola.

Hyvin uskallettu on puoli voittoa

Markkinoinnin suhteen Ville Silventola uskoo aktiivisuuteen. On tärkeää yrittää määrätietoisesti erilaisia ratkaisuja, kuin jäädä pohtimaan niitä liian pitkään. Jos kukaan ei uskalla testata uusia ideoita, ei myöskään luoda mitään uutta. Myyntijohtajan työ vaatii luovuutta, aktiivisuutta ja sosiaalisia taitoja. Mikä antaa Villelle energiaa, jota hän tarvitsee jatkuvasti ollakseen mukava ja keksiäkseen hyviä ideoita?

– Kun onnistun jossain, saan uutta energiaa. Kun teen maalin jalkapallossa, kyse on väliaikaisesta euforiasta, mutta tyytyväisellä asiakkaalla voi olla sama vaikutus. Onnistuminen asiakkaan kanssa on melkein kuin maalin tekeminen, Silventola sanoo.

Kuva: Lauri Puustjärvi

 

Kasvumarkkinointitoimisto Genero on osa A-lehdet-konsernia. Nykyään Generolla työskentelee lähes 100 asiantuntijaa kaikilla digitaalisen markkinoinnin osa-alueilla. Generon toimistot sijaitsevat Helsingissä, Pietarsaaressa ja Tukholmassa. Suurin osa asiakkaista sijaitsee Pohjoismaissa, mutta yritys toimii maailmanlaajuisesti.