Uljas uusi maailma

Growth marketing

Alunperin tarkoitukseni oli tällä viikolla kirjoittaa mainosalan palkinnoista. Sitten maailma meni uusiksi. Tuli tauti. Blogikirjoitukset siirtyivät prioriteettilistalla taka-alalle.

Korona heitti meidät Generolla etätöihin ja puhelinpalavereihin heti kun maailmaa pyyhkivä tauti julistettiin pandemiaksi. Siinä on ollut sopeutumista. Maanantaina arvelin hulluuden iskevän viimeistään keskiviikkoon mennessä, mutta tässä sitä edelleen ollaan.

Palkintojen sijaan ajattelin hieman pohtia ääneen muutamia markkinointiin etäisesti liittyviä ilmiöitä tavalla, joka saa minut kuulostamaan modernia menoa paheksuvalta mielensäpahoittajalta.

Tällä viikolla viesti on tiivistettävissä yhteen lauseeseen: keskity olennaiseen.

Turhuuksien rovio

Netflixin Abstraktio – Muotoilun taito -dokumenttisarjan jaksossa digitaalinen tuotesuunnittelu käydään läpi Instagramin taustalla vaikuttavien suunnittelijoiden ajatuksia. Esimerkiksi loputtoman selauksen taustalla on erittäin vaikutusvaltainen käyttöliittymäsuunnittelija nimeltään Aza Raskin, joka tuli tunnetuksi muun muassa Mozillan luovana johtajana.

Loputon selaus perustuu yksinkertaiseen ajatukseen. Jos käyttäjä selaa alaspäin, tarkoittaa se automaattisesti, että hän haluaa nähdä lisää sisältöä. Erityistä nappia ei siis pitäisi tarvita. Idean lopputulos on keksijälleenkin ristiriitainen asia. Raskin toteaa dokumentissa määrättömän selauksen johtaneen miljoonien ihmistuntien tuhlaantumiseen.

Olemme tilanteessa, jossa monet planeetan älykkäimmistä ja pystyvimmistä suunnittelijoista käyttävät aikansa klikkien lisäämiseen ja keksivät keinoja, joilla ihmiset saataisiin tuhlaamaan enemmän aikaa palveluissa ja siten näkemään enemmän mainoksia.

Mainostajille ja palveluiden omistajille se on hyvä asia, mutta kaikkien muiden näkökulmasta täysi katastrofi. Kaikki tämä aika, taito ja ideat olisi voitu valjastaa laajoihin, oikeita inhimillisiä hyötyjä palveleviin keksintöihin ja uusien palveluiden kehittämiseen. Nythän innovaation keskuksena pidetty Silicon Valley keskittyy täysin tilauspohjaisten -tai mainosrahoitteisten yritysten kehittämiseen.

Oikeille innovaatioille ja hyödyllisille uutuuksille ei riitä aikaa tai rahaa.

Koronaepidemia tuli yllätäen, mutta ei yllätyksenä kenellekään. Muistan jo lukiossa tehneeni osana biologiankurssia tutkielman epidemiologiasta, jossa COVID-19 tapainen pandemia ennustettiin melkein askel askeleelta. Terveysviranomaiset ovat jo vuosia tienneet tasan mitä tulee tapahtumaan.

Nykyiset ongelmat epidemian hallinnassa olisi voitu jo kauan sitten paljastaa kevyelläkin systeemikriittisellä suunnittelulla. Amazonin varastonhallinta olisi voitu valjastaa kriittisten resurssien optimoimiseen globaalilla ja kansallisella tasolla. Mitä on tehty sen sijaan: no kerätty niitä klikkejä.

Keskity olennaiseen.

Innovaatioiden paine – palveluiden aika

Kiinnostavinta koronakatastrofissa on sen synnyttämä innovaatioiden paine. Jos käsite ei ole sinulle tuttu, johtuu se siitä, että keksin sen itse. Mikäli seuraavalle kuitenkin on jo olemassa käsite, niin ota yhteyttä ja kerro minulle virheestäni osoitteeseen mikael@genero.fi.

Innovaatiopaine tarkoittaa olosuhteita, joissa uudistuminen on jonkin muutoksen takia pakollista tai liiketoimintakriittistä. Tämä paine ei ole sama asia kuin jälkeenjääminen – innovaatiopaine syntyy aina asiakaspinnassa ja heijastuu palvelun kehittymisen välttämättömyyteen asiakkaiden näkökulmasta.

Esimerkki:

Sähkö tuli Suomeen vuonna 1870. Siitä meni noin sata vuotta ennen kuin virta kulki joka puolelle Suomea. Sen jälkeen on tapahtunut yllättävän vähän.

Väittäisin, että mikä tahansa tehdas, yritys tai yksityishenkilö voisi edelleen tänä päivänä olla kilpailukykyinen sähköliittymäsopimuksella, joka solmittiin 1970–luvulla. Sähköyhtiöt ovat puhuneet murroksesta ja muutoksesta jo kauan, mutta faktisesti hyödykkeistyneet alan hyödyt ovat pysyneet asiakkaille identtisinä kohta 50 vuotta.

Internet tuli Suomeen (isosti) vuonna 1994. Voidaan sanoa, että netti toimi tyydyttävästi ympäri Suomea 2004 ja laajasti vuonna 2010. Kuitenkin: jos sinulla on nettiliittymä vuodelta 2010 on erittäin todennäköistä, että et pysty enää kilpailemaan siitä huolimatta, mikä yrityksesi toimiala sattuisi olemaan. 

Netissä kasvava nopeus ja vakaa tiedonsiirto ovat luoneet suuren innovaatiopaineen. Sähköpuolella sitä ei puolestaan ole. Kun valo on päällä, niin huoneessa näkee lukea.

Korona-aika on yhtä-äkkiä luonut valtavan innovaatiopaineen lähes kaikille aloille ja erityisesti ravintola- ja palvelualoille. Nyt voittavat ne, jotka pystyvät uudistamaan toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin nopeasti.

Elämme palveluiden aikaa. Siitä voi tulla myrskyisä, mutta sitäkin kiinnostavampi.

Keskity olennaiseen. 

Vaikuttaja, mitä sinä vaikutat?

Kerron sinulle salaisuuden: vaikuttajamarkkinointi on aivan halvatun vanha idea.

Jo ensimmäisissä mainoksissa esiintyi säännöllisesti urheilijoita, tupakoivia lääkäreitä ja näyttelijöitä. Koko hajusteala on käytännössä tähtivetoinen. Kosketiikka on melkein aina myyty kauniilla, kuuluisilla kasvoilla.

Olen itsekin ollut mukana monissa vaikuttajayhteistöissä sekä erilaisissa vaikuttajavetoisissa kampanjoissa. Parhaimmillaan ne ovat todella toimiva tapa puhua asioista. Mutta silloin puhutaan oikeista vaikuttajista. Monille brändeille oikea vaikuttajakasvo on loistava erottautumiskeino. Esimerkiksi Nescafen yhteistyö George Clooneyn kanssa tai Ryan Reynoldsin hillittömän nerokas työ omistamansa Aviation Ginin kanssa.

Ongelma on tämä: Nykyisin vaikuttajaksi pääsee helposti jo tuhannella seuraajalla. Keneen nämä ihmiset oikeasti vaikuttavat? Jos luet tätä tekstiä ja pystyt näyttämään keissin, jossa näiden ns. Mikrovaikuttajien kanssa tehty yhteistyö on selkeästi johtanut myyntiin tai muutokseen ostokäyttäytymisessä, niin kerro asiasta sähköpostilla osoitteeseen mikael@genero.fi. Ja huom! Nyt en hae tietoa impressioista tai edes ceeteeärristä, vaan konversioista tai huomattavasta kysynnän kasvusta vertailuajankohtaan nähden.

Ymmärrän, että suurin osa vaikuttajasisällöstä ei ole suunnattu minulle. Perehdyttyäni kuitenkin syvällisesti useamman vaikuttamista ammatikseen tekevän tuotoksiin, postauksiin ja blogeihin, pidän monien vaikutusta parhaimmillaan epäuskottavana, pahimmillaan yleisölle haitallisena. Esimerkiksi lifestyle- ja fitness-puolella jaellaan paljon vinkkejä, jotka ovat kaikkea harmittomasta hötöstä aitoihin virheisiin.

Keskity olennaiseen.