Tarinoita ei keksitä – ne löydetään

Growth marketing

Meillä Generolla on viime aikoina ahkerasti mietitty kilpailuetuja. Yleensä sitä tehdään asiakkaille, mutta tällä kertaa firma on poikkeuksellisen hankala autettava. Kukapa sitä nimittäin itseään osaisi analysoida. 

Tässä maailmassa ei liene yhtään markkinointiin keskittyvää yritystä, joka ei olisi viimeisten vuosien aikana käynyt läpi omaa brändikipuiluaan ja noin yleisesti voidaan todeta, että suutarin lapsilla ei todellakaan ole kenkiä.

Vaadimme alana asiakkailta rohkeutta ja kykyä suodattaa bullshitista kultahippuja, mutta harva toimisto kykenee siihen itse.

Meilläkin homma on vielä hyvin kesken, mutta puolustukseksemme voin sanoa, että Generon kaltaista yhdistelmää ei markkinoilla aiemmin ole ollut. Meillä yhdistyy pitkän linjan sisällöntuotanto, uuden ajan kasvuhakkerointi, luova suunnittelu, tech/web/design-toiminta ja vielä mediatoimistokin. 

Kaikki normaalisti toisiaan vihaavat toimijat enemmän tai vähemmän sopuisasti yhden katon alta.

Ajatuksen voinee tiivistää kirjoittajiin: meiltä saat sekä copywritereita että toimittajia palvelukseesi. Ensituumauksella yhdistelmä vaikuttaa oudolta, mutta oikeastaan näillä ammattiryhmillä on paljon yhteistä. 

Mistä parhaat tarinat tulevat 

Journalismi on perinteinen objektiivisuuteen pyrkivä tiedonhankinnan ja -välityksen prosessi, joka noin kliseisesti ja yleisesti pyrkii totuuteen, tai vähintään sen illuusioon. Mainoscopy on kirjalliseen (tai muuhun) muotoon puettua myyntipuhetta, jonka pyrkimys on auttaa vakuuttamaan ostaja jostakin asiantilasta. Tosiasiassa molempien on kuitenkin syytä perustua faktoihin ja löydettävä olemassa oleva näkökulma.

Jotta joku voisi millään tavalla samaistua tarinaan, tulee sen löytää kerronta, joka perustuu totuuteen tai ainakin kertoo jonkun rehellisen näkökulman. Paskimmillaan toimittajat ja copywriterit keksivät omiaan tai pyrkivät myymään omaa näkökulmaansa tai agendaansa. Se ei välttämättä ole ammattimaista, mutta on erittäin tavallista.

Ensimmäisen kysymyksen tulee molemmilla ammattikunnilla olla sama: mikä tarina on oikeasti kyseessä ja kenen tarina se oikeastaan on. 

Hyviä tarinoita ei keksitä, ne löydetään.

Miten copywritereiden ja toimittajien yhteisö voi auttaa juuri sinua?

Kommunikaatio tapahtuu aina vaiheissa. 

Ensimmäiseksi pitää aina saada vastaanottajan huomio. Hauskaa on, että tämä kohta puuttuu brieffeistä lähes aina. Huomio ei ole itsestäänselvää, sillä arvioiden mukaan jopa 80 % kaikista kaupallisista viesteistä menee vastaanottajilta täysin ohitse. 

Rahana tässä kohtaa puhutaan miljardeista.

Tämän pitäisi olla se kohta, jossa copywriter tekee tehtävänsä. Viestin on hypättävä esiin. 

Seuraavassa vaiheessa viesti olisi pystyttävä ymmärtämään ja sen tulisi jäädä mieleen. Tämäkin on noin yleisesti copywritereiden valtakuntaa. Tunteiden on herättävä, jotta äly aktivoituisi tarpeeksi pitkäksi aikaa viestin hahmottamiseksi. Samalla viestin on oltava kiteytetty ja selkeä. Huomio ja muistijälki on meillä kaikilla kovin rajallinen.

Paras lähtökohta minkä tahansa viestinnän suunnitteluun on täydellinen apatia. Meidän tehtävämme on perustella vastaanottajalle miksi tämän tulisi välittää kertomastamme.

Sitten tuleekin se vaihe, jossa tarvitaan ammattitoimittajia: kun huomio on saavutettu ja asiasta halutaan saada lisätietoa, on kunnon sisältö paras tapa tehdä vierailijasta seuraaja, seuraajasta ostaja ja ostajasta tilaaja. Parhaimmillaan sitten ajan kanssa myös fani. 

Omien ja ostettujen medioiden tasapaino on edelleen monilta hukassa. Kumpaakaan ei kannata tehdä hutiloiden, vaan hommaan kannattaa palkata elämänsä asialle omistanut ammattilainen. Hinta voi lyhyellä tähtäimellä hirvittää, mutta siitä pääsee yli kun laskee mitä muutamakin lisäprosentti kaupoissa tarkoittaa taloudellisesti. Jos voisit saada helposti 10–50 % lisää kauppaa ostamalla vakuutuksen, paljon olisit valmis maksamaan siitä?

Veikkaisin, että siinä alkaa ammattikirjoittajan hinta tuntumaan oikein kohtalaiselta.