Sukellus ylävirtaan eli kuinka menestyä Amazonissa?

Amazon

Genero ja Viexpo järjestivät 23.9. webinaarin, jonka aiheena oli verkkokauppajätti Amazonin rantautuminen Pohjoismaiden markkinoille. Copywriter uhrasi kallisarvoisen tunnin aamustaan esityksen seuraamiseen.

Viime keskiviikko ei ollut mikä tahansa viikon puoliväli. Silmien availun lomassa oli nimittäin mahdollisuus kuulla painavaa asiaa Amazonin tulosta pohjoismaisille markkinoille. Eipä siis muuta kuin kahvikuppi käteen ja läppärin eteen tunniksi jumittamaan.

Vastoin ehkä hieman kyynisiä odotuksiani se tunti vilahti hetkessä, tai ainakin siltä se tuntui. Sen verran paljon ja painavaa asiaa tuli tuutista. Olen varma, että joku kollegoistani tulee kirjoittamaan aiheesta syvällisemmin, joten tyydyn tässä pintapuoliseen raapaisuun tilaisuuden tarjonnasta.

Ensin virtuaaliseen valokeilaan asteli Viexpon Kristian Schrey, joka toivotti osallistujat tervetulleiksi ja esitteli seminaarin aiheen. Aplodit ehtivät tuskin laantua, kun ruutukaappauksen suorittivat Generon asiantuntijat.

Generon COO Sebastian Östman lämmitteli yleisöä kertaamalla Amazonin ekosysteemin saloja ja joitain avainlukuja. Opimme mm. että lähestulkoon puolet jenkeissä tehdyistä tuotehauista tapahtuu Amazonissa. Toistan: ei siis kaikkivaltiaassa Googlessa vaan Amazonissa. Yksin tuossa olisi ollut riittävästi sulateltavaa, mutta puhetta riitti myös mm. uhkista ja mahdollisuuksista, Amazon Effectistä sekä mystisestä kaksinkertaisesta puristuksesta. Ota noista sitten selvää.

Mutta eteenpäin, sanoi growth hacker ostofunnelissa. Sebastianin ansiokkaan alustuksen jälkeen oli growth hacker trainee Rebecca Suttonin vuoro sukeltaa syvemmälle Amazonin yläjuoksuun ja selvittää, kuinka yksittäinen yritys voi hypätä mukaan tähän kaupalliseen kanoottiin. 

Riittääkö siis, että laittaa tuotteensa Amazoniin ja kikattelee sen kuuluisan matkan verkkopankkiin? No ei. Et kai oikeasti uskonut, että se olisi niin helppoa? Kuten kaikkea muutakin nykyään, Amazonin myyntiä ohjailee mystillinen algoritmi, joka määrittelee, kenen tuotteita se näennäiseen näyteikkunaan nostelee. 

Näistähän puhutaan Piilaaksossakin vain hyssytellen, mutta Rebecca oli käyttänyt ATK-laitteita, interverkkoja sekä salattuja kanavia ja kaivanut esille Amazonin algoritmin olennaisimman kultaisen kolmijalan: 

  • Myyntihistoria 
  • Ostotiheys 
  • Konversioprosentti

Rebecca tarjoili myös tukevan kattauksen erilaisista tavoista myydä tuotteitaan Amazonissa sekä lopuksi näkemyksensä kaikkien kuulijoiden aivokuoria koputelleeseen kysymykseen: kuinka menestyä Amazon-myynnissä? 

Jos luit tänne asti ja odotit, että kertoisin tuon amazing-tason Amazon-menestyksen salaisuuden tässä, joudun tuottamaan pettymyksen. Ymmärsin esityksestä ehkä puolet. Copywriterit eivät ole parhaimmillaan aamuisin. Mutta ei hätää, voit tarttua luuriin ja soittaa esim. Sebastianille numeroon +358 50 3084 196. Hän kertoo sinulle.