Smarketing – Kasvata liikevaihtoasi 20 prosentilla

Growth marketing Growth hacking

Aberdeen Group julkaisi vuonna 2016 tutkimuksen, jossa kerrottiin, että sellaiset organisaatiot, jotka ovat optimoineet myyntinsä ja markkinointinsa yhteistyön, kasvattivat vuosittaista liikevaihtoaan 20 prosentilla, ja kasvoivat myös 32 prosenttia nopeammin.

 

Mikä smarketing?

Smarketing tulee sanoista sales ja marketing. Smarketing liittyy yrityksen myynti- ja markkinointitoimintojen yhdistämiseen, jotta tiimit työskentelisivät tehokkaammin kohti yhteisiä tavoitetta.

Smarketing – Kasvata liikevaihtosi 20 prosentilla 2

 

Smarketing on kuin kahdesta osasta koostuva tunneli. Markkinointi on yhdessä osassa ja myynti toisessa. Smarketing hitsaa tunnelin molemmat osat yhteen. Näin tunnelin sisus ei valu hukkaan, vaan virtaa tasaisesti yhden osan kautta toiseen.

Liidit matkaavat epämukavasti markkinoinnin kautta kohti myyntiä. Riskinä on, että liidit ”vuotavat pois tunnelista” eli kadottavat kiinnostuksensa, hermostuvat tai eksyvät. Tämän haastavan siirtymän takia monet yritykset menettävät rahaa, joskus jopa tietämättään.

Myynnin ja markkinoinnin taitoskohdassa ilmenevät ongelmat, voivat liittyä esimerkiksi siihen, etteivät tiimit keskustele toistensa kanssa: markkinointi hoitaa vain oman osuutensa ja myynti omansa. Toinen yleinen ongelma liittyy siihen, että markkinointi generoi huonolaatuisia liidejä, toisin sanoen markkinointi tuottaa laadun sijaan määrää, eli sellaisia liidejä, jotka eivät johda myyntiin.

Tällaiset liidien katoamiseen liittyvät ongelmat voidaan välttää yhdistämällä tiimit. Smarketingissa tiimit työskentelevät tiiviisti toistensa kanssa – markkinointitiimi generoi liidejä, jotka myyntitiimi sitten muuntaa myynniksi.

 

Smarketing – Kasvata liikevaihtoasi 20 prosentilla 1

Miten smarketing implementoidaan?

Miten myynti ja markkinointi saadaan työskentelemään kohti yhteisiä tavoitteita ja työstämään prosesseja, joilla päästään tavoitteisiin? Tämä saattaa kuulostaa helpolta, ja moni luuleekin, että pelkän kommunikaation lisääminen auttaa.

Vaikka viestintä on aina hyväksi, ja ensimmäinen askel kehitysprosessissa, on smarketing kuitenkin myös paljon muuta. Jokaisen rooli tulee määrittää, otetaan yhdessä käyttöön uusia CRM-, viestintä- sekä CMS-työkaluja, ja kehitetään prosesseja, jotka auttavat kaikkia tekemään parempaa työtä yhdessä.

 


Sanasto

Smarketing: sales + marketing

Liidi: potentiaalinen asiakas

CRM: Customer Relationship Management tarkoittaa asiakassuhteiden hoitamista. CRMn perusajatuksena on, että asiakkaita kohdellaan niin hyvin että he tulevat takaisin, ja ehkäpä kertovatkin vielä muille kokemuksistaan yrityksesi kanssa. CRM voi viitata myös työkaluun, jolla asiakassuhteita hoidetaan.

CMS: Content Management System eli sisällönhallintajärjestelmä, jolla voidaan julkaista sisältöä netissä.

Lähteet / Lue lisää

Aberdeen Group. Ostrow, Peter. 2016, Marketing / Sales alignment 2016: Who is agile enough to win?

Hutchinson, Ian. What is Smarketing and How Can I Smarket Effectively?

Kusinitz, Sam. 2014, päivitetty elokuu 2017, The Definition of Smarketing [In Under 100 Words].

Slone, Josh. What is Smarketing (Sales + Marketing)?