Panosta sisältömarkkinointiin

Design & Copywriting

Tekevätkö yrityksesi nettisivut kävijöistä asiakkaita? Liiketoiminnallisesti varsin relevantti kysymys, jota kannattaa pohtia tarkemmin. Tässä jutussa paneudumme nettisivujen kävijämäärän kasvattamiseen sisältömarkkinoinnin keinoin. Perustelemme luvuin ja kuvin, miten ja miksi sisältömarkkinointi toimii. Saat täyslaidallisen painavaa asiaa oikeanlaisen sisällön tärkeydestä liiketoimintasi kasvattamisessa.

Näin kasvatat YRITYKSESI liiketoimintaa netissä

Ennen kuin aloitat: Olethan määrittänyt Google Analyticsiin yrityksellesi tavoitteet ja seurannanJa, olethan tutkinut, kuinka suuri osa sivustosi kävijöistä päätyy asiakkaiksesi asti? Mikäli et vielä ole, aloita heti! Tämä on tärkeää jokaiselle yritykselle, mutta, aivan erityisen tärkeää, jos yritykselläsi on käytössä verkkokauppa.Tässä vielä vähän lisää tietoa web-analytiikasta.

Sitten aloitetaan.

Yrityksillä on liiketoiminnan kasvattamiseen kaksi tapaa netissä:

  1. Lisää kävijöitä nettisivuille, vaikka konversioaste pysyy ennallaan.
  2. Kävijöiden määrä pysyy ennallaan, mutta konversioastetta parannetaan.

Kumpi näistä strategioista sitten kannattaa valita, riippuukin yrityksesi tilanteesta.

Yrityksille, joiden verkkosivujen kävijämäärät ovat pieniä, suosittelemme aloittamaan kävijämäärän kasvattamisesta sisältömarkkinoinnilla.

Yrityksille, joiden nettisivujen kävijämäärät ovat jo riittävällä tasolla, suosittelemme konversioasteen parantamista

 

Kasvata kävijämäärää sisältömarkkinoinnilla!

Esimerkissä nettisivujen konversioaste on 2 %. Tämä tarkoittaa sitä, että 2 % nettisivujen kävijöistäsi tekee sivustolla halutun toimenpiteen. Onko kahden prosentin konversioaste hyvä vai huono? Se riippuu sitten täysin yrityksen toimialasta.

Alla oleva kuvaaja kuvaa liikennettä sivuston blogi-osiossa. Tilanne on tällainen yleensä silloin, kun olet juuri aloittanut, tai sivustolla on vain vähän kävijöitä.

Aina kun lisäät kirjoituksen, saat aikaan kävijäpiikin. Kävijät tulevat suurimmaksi osaksi sivuilta, jossa olet kirjoituksesi jakanut. Kokonaisliikenne sivustolle ei kuitenkaan kasva paljoakaan. Maksat saman verran jokaisesta kävijästä vielä vuodenkin kulututtua sisältömarkkinoinnin aloittamisesta.

Seuraavassa kuvassa kuvaaja näyttää huomattavasti paremmalta.

Kävijämäärissä on edelleen selviä piikkejä silloin kun sisältöä lisätään, mutta kokonaisliikenne ei laske koskaan enää tasolle, jolla se oli ennen postausta. Ero selittyy hyvin suunnitellulla sisältämarkkinoinnilla. Kokonaisliikenteen tulisi kasvaa hieman jokaisen uuden postauksen jälkeen. Näin saadaan aikaan aitoa parannusta.

 

Miksi sisältömarkkinointia kannattaa tehdä suunnitelmallisesti?

Yrityksesi maksaa jokaisesta kävijästä. Sisältömarkkinoinnin kohdalla maksu tapahtuu ajassa, ja sitä kautta myös rahassa. Laske paljonko sisältömarkkinointisi maksaa kokonaisuudessaan. Sen jälkeen voit laskea kuinka paljon yksittäinen kävijä maksaa yrityksellesi.

Mikäli tilanne jatkuu ensimmäisen kuvaajan osoittamissa merkeissä, ei yksittäisen kävijän hinta tule missään vaiheessa laskemaan. Jos yksi kävijä maksaa alussa esimerkiksi 5 euroa, tulee se maksamaan kutakuinkin saman verran myös vuoden päästä. Mikäli yhden kävijän arvo on tätä alhaisempi, menetät rahaa. Näin ollen, olisi halvempaa ostaa kävijöitä Google AdWordsista kuin jatkaa huonosti suunniteltua ja tehotonta sisältömarkkinointia.

Mikäli tilanne taas on jälkimmäisen kuvan mukainen, ja saat jokaisen postauksen jälkeen uusia kävijöitä, tulet lopulta saamaan lähes tulkoon “ilmaisia” kävijöitä. Kävijöiden hinta puolittuu alussa melko nopeasti, ja jatkaa laskuaan kunnes hinta on halvempi kuin yhdessäkään klikkihintaisessa kampanjassa. Sisältömarkkinointisi onnistuu, kunhan yrität saada kuvaajassa esitetyn punaisen nuolen nousukulman mahdollisimman jyrkäksi.

 

Näin teet menestyksekästä sisältömarkkinointia

Tässä yksi fiksu vinkki, jolla saat sivuillesi lisä kävijöitä Googlesta. Toimi näin:

Etsi Google Keyword Planner –työkalulla hakutermejä tai hakusanoja. Olet löytänyt ensimmäisen sisältösi aiheen, mikäli löydät vain vähän kilpaillun hakusanan. Sellaisen joka sopii sivustosi aihepiiriin, ja jolla on satoja hakuja kuukaudessa.

Päädyt kirjoituksesi avulla melko helposti Googlen ensimmäiselle hakutulossivulle. Saat näin yrityksellesi ilmaista liikennettä, niin kauan kuin pysyt Googlen etusivulla. Ja mitä pidemmän hakutermin olet löytänyt, sitä pidempään tulet pitämään paikkasi.

Kun jaat uuden postauksen vaikkapa Facebookissa tulee kävijämäärääsi taas tuttu piikki. Nyt kokonaiskävijämääräsi ei kuitenkaan laske enää yhtä alhaiselle tasolle kuin ennen kävijäpiikkiä. Jopa muutama kävijä lisää on askel kohti halvempia kävijöitä! Tähtää kuitenkin korkeammalle.

 

Näin suunnittelet sisältömarkkinointisi

Kun olet löytänyt hakusanasi, tee lista otsikoista, joista voit kirjoittaa seuraavan puolen vuoden aikana. Merkitse listaan myös paljonko hakuja kullakin termillä on.

Tee vielä muutama laskutoimitus. Laske montako uutta kävijää voit saada kuukausittain hakutermien tai hakusanojen perusteella. Jaa luku kymmenellä, sillä Google näyttää liian suuria määriä. Etkä välttämättä päädy myöskään Google-hakujen ensimmäiselle sivulle.

Nyt sinulla on kuitenkin selkeä visio siitä, miten paljon kävijöitä on mahdollista saada kuukausittain seuraavan puolen vuoden aikana.

Sisällön tuottamiseen ei mene enempää aikaa kuin ennenkään, joten sisällön tuotannon kustannukset pysyvät ennallaan. Kävijämäärät sitä vastoin kasvavat kuukausi kuukaudelta.

Laske vielä sisällöntuotannon kustannukset, ja vertaa niitä kävijöiden määrään. Tulet huomaamaan, että yksittäisen kävijän hinta laskee koko ajan, vaikka käyttäisit kirjoittamiseen saman ajan kuin ennenkin.

Tarkkaile milloin saavutat kriittisen pisteen eli milloin kävijän kustannus on yhtä suuri kuin sen arvo. Tuon pisteen jälkeen jokainen sisällöntuotantoon käytetty minuutti maksaa itsensä välittömästi takaisin. Näin luot sisällöntuotannolla arvoa yrityksellesi.

 

Sisältömarkkinoinnin tuloksellisuus

Postauksen voidaan katsoa kuvastavan markkinointikampanjoita yleiselläkin tasolla. Piikit ovat onnistuneita kampanjoita ja kävijät myyntiä. Samaa suunnitelmallisuutta tulisi hyödyntää myös kaikessa markkinoinnissa. Ei ole järkevää tehdä niin kutsuttuja menestyviäkään kampanjoita, jotka eivät päätyttyään kuitenkaan tuota lisäarvoa.

Kannattaa panostaa kampanjoihin, joista voi hyötyä vielä niiden päättymisen jälkeenkin. Tällaiset fiksut kampanjat on suunniteltu kokonaisvaltaista menestymistä silmällä pitäen. Hetkittäisten piikkien saavuttaminen on helppoa, mutta myynnin tulisi olla parempaa kuin aikaisemmin myös kampanjan jälkeenkin.

Suunnittele tällaisia kampanjoja vuodeksi eteenpäin. Yritä saada oma punaisen nuolesi mahdollisimman jyrkkään nousuun niin tulet saavuttamaan markkinoinnillisen menestyksen.

Jos kaipaat vielä lisää tietoa aiheeseen, niin lukaise vielä tämä vanha, mutta varsin toimiva blogikirjoitus aiheesta. 

Ja, ole yhteydessä meihin, niin voimme tehostaa yrityksesi sisältömarkkinointia. Autamme mielellämme myös mikäli aiot vasta aloittaa yrityksesi menestyksekkään sisältömarkkinoinnin.

SEO Opas

Lataa opas: 10 helppoa SEO-ohjetta

Toivoisitko sivustollesi enemmän maksutonta liikennettä ja oikeita liidejä?
Kokosimme avuksesi listan SEO-vinkkejä, jotka jokaisella nettisivustolla tulisi olla kunnossa.

LATAA OPAS