Sisältöihminen, joka inhosi sanaa sisältö

Design & Copywriting

Alkuun disclaimer, jonka toivon tuovan minulle anteeksiannon seuraavasta (pienimuotoisesta) oman pesän likaamisesta:

Sisältömarkkinointi on erinomainen tapa houkutella yrityksesi palveluista ja tuotteista kiinnostuneita asiakkaita. Luomalla laadukasta ja relevanttia sisältöä teet investoinnin, joka maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti. Hyvällä sisällöllä tavoitat myös pieniä asiakasryhmiä, joille ei kannata mainostaa perinteisillä tavoilla. Loistava keino varmistaa sisällön merkitys ja sen löydettävyys, on suunnitella se hakukäyttäytymisen ja analytiikan perusteella. Dataohjautuva sisältösuunnittelu varmistaa, että todella palvelet asiakkaitasi.

Ja sitten seuraa se toinen osuus, josta saatan joutua vaikeuksiin työpaikallani.

Minä nimittäin inhoan sanaa “sisältö”.

Kun välineestä tuli kuningas

Alussa oli sana. Se piti välittää kuulijalle.

Vuosituhansien saatossa se on tehty kivitauluilla, puisilla riimuilla, pergamenteilla, kirjoilla, videoilla, savumerkeillä sekä tatuoinneilla, joiden kiinalainen viisaus on poimittu lähimmän thaikkuravintolan ruokalistasta.

Alunperin media muotoutui viestin mukaan. Sanan “media” alkuperäinen latinankielinen merkitys tarkoitti kirjaimellisesti keskiosaa. Välivaihetta.

Muutos ei ollut nopea, eikä yksinkertaisesti selitettävissä, mutta jossain vaiheessa tämä luonnollinen järjestys kääntyi ympäri. Sisältöjen välityksen sijaan mediasta tuli asiakaskonversiota palveleva lopputuote, johon sitten piti tehdä sisältöjä täytteeksi.

Olemassaolon syystä tuli välttämätön paha, josta haluttiin maksaa mahdollisimman vähän.

Aiemmin puhuttiin taitelijoista, kirjoittajista, esittäjistä, ajattelijoista, myyntimiehistä ja mielipuolista. Nyt puhutaan sisällöntuottajista, joiden palveluita kuivailmeiset ammattilaiset myyvät tuntityönä, jolle lasketaan tarkat ROI-tavoitteet. Se, onko takana jotakin oikeaa sanottavaa on yhdentekevää. Tärkeämpää on kerätä klikkejä, jotka muuttuvat liideiksi.

Minulle on mahdotonta kirjoittaa tai ajatella antamatta työlle palaa omista kokemuksistani, tuntemistani ihmisistä ja muistoistani. Uskon, että vain niin saan aikaiseksi koskettavan, merkittävän tai hauskan lopputuloksen. Oli tavoitteena sitten teksti, video tai vaikka kännykälle nauhoitettu jodlaus, on sen takana vuosikymmenien verran teoriaa, opeteltua taitoa ja työkokemusta. Ja ihan rehellisesti myös pala sielua.

On totta, että asiakas määrittää viestin (ja minkä tahansa muunkin) laadun ja arvon. Ongelma syntyy enemmän siitä, miten asioita muotoillaan ja myydään. Kun puhutaan sisällöistä mennään media edellä puuhun. Aluksi pitäisi olla sana ja sitten sitä tukemaan pitäisi luoda media.

Vinkkejä, jolla säästät rahaa ja keräät klikkejä

Valitse aihe ja katso googlesta, millä sanalla sitä haetaan eniten.

Sen jälkeen pidä huolta, että käytät kyseistä sanaa otsikossa. Ja presto! Olet kirjoittamassa hakukoneoptimoitua tekstiä. Bonuksena muista käyttää sitä muutaman kerran myös leipätekstissä ja kuvien alt-teksteissä, niin voit kutsua itseäsi jo SEO:n puoliammattilaiseksi.

Onneksi olkoon, nyt hakukone osaa välittää tekstisi sitä hakeville.

Kun teet aiheesta lisää tekstejä, linkitä ne tärkeimpään artikkeliisi, jolloin se vahvistuu hakukoneiden silmissä.

Kuitenkin tilanteessa, jossa Googlen kärkipaikat käyvät aina vain kilpailluimmiksi tuo ei riitä mihinkään. Jotta saisit isomman osan ilmaisista vierailuista, tulee sinun ottaa satoja sanoja ja tehdä niistä artikkeleita ja muita hakukoneen ymmärtämiä sisältöjä. Kärpäsenloukkuja.

”Laina 2000” ei itsessään tunnu kiinnostavalta kirjoituksen aiheelta, mutta ei se mitään. Mehän olemme täällä palvelemassa asiakkaita! Kirjoita teksti, täyteen ympäripyöreitä latteuksia, jotta saat siitä pidemmän ja siten relevantimman kuin kilpailijoilla. Ei kukaan kuitenkaan lue netissä mitään. Mutta entäpäs, jos joku hakeekin sanoilla Lainaa 2001? No ei auta, kuin kirjoittaa uusi informatiivinen artikkeli. Onneksi voit kloonata ison osan alkuperäisen artikkelin sisällöstä. Olet lähde. Teet sisältöjä.

Mutta entäpä silloin, kun kilpailijat kirjoittavat omista vastaavistaan pidempiä? On aika parantaa artikkeleita lisäpituudella! Muista viljellä relevantteja sanoja, jotta asiakkaat löytävät sen vähän paremmin. Älä huoli kuplasta otsassasi tai markkinapaikassa – teet arvokasta sisältöä asiakkaiden ehdoilla.

Ja ajatella, että tämä kaikki lähti ajatuksesta auttaa ihmisiä löytämään itselleen mahdollisimman relevantteja tietoja.

Antamani esimerkki liittyy erityisesti performance-markkinoinnin maailmaan, mutta laajenee jatkuvasti syvemmälle myös esimerkiksi uutistoimitusten päätöksentekoon. Hyöty buu, klikkaukset jee.

Kaikki juuttuivat mediaan, kukaan ei päässyt perille

Jokainen perinteinen media on vuorollaan julistettu kuolleeksi ja jokainenhan osaa kirjoittaa. Siksi viime vuosien markkinointijohtoryhmissä ja -budjeteissa onkin esiintynyt kaksi uutta mediaa: oma ja ansaittu.

Ansaittu media tarkoittaa pitkälti PR-toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on saada muut kirjoittamaan haluamastasi aiheesta. Kolmannen pieleen menneen tiedotteen jälkeen moni ihmettelee, miksi se tosiasia, että nyt myytyjä laatikoita saa myös punaisena, ei tunnu menevän lävitse lehdistössä. Toimitusjohtajankin mielestä kyse on sentään koko alaa ravisuttavasta uudistuksesta.

Onneksi on olemassa internet ja omat mediat. Useimmille se tarkoittaa sosiaalisen median kanavia ja verkkosivuja. Niillähän voitaisiin kertoa tästä uudistuksesta houkuttelevalla ja kiinnostavalla tavalla.

Esimerkiksi markkinointiosaston Maijahan sanoi joskus kirjoittaneensa blogia. Jos hän sitten alkaisi oman työnsä yhteydessä tekemään firmalle vähän sisältöä. Sellaista kiinnostavaa, mutta brändin mukaista. Kunhan muistuttaa vaan, että tässä tehdään sitten luotettavaa ja uskottavaa asiantuntijamediaa.

Voi Maija varmaan samalla ottaa ne kuvatkin. Sillähän on firman uusi kännykkäkin.

Nyt tehdään sisältöä asiakkaiden tarpeisiin.

Haluaisin sanoa, että tämä äsken kuvaamani tilanne olisi jonkinlaista mustan huumorin sävyttämää liioittelua. Uudet mediat nähdään tapoina säästää rahaa, mutta samalla unohdetaan, että niitä tekevät aivan kaikki muutkin ja kaikki mediat kilpailevat keskenään. Sisällöt (hyi olkoon) eivät ole samanarvoisia.

Jos haluat oman median, tee siitä kilpailukykyinen, tai jätä se tekemättä

Kolme tietä taivaaseen

Perinteinen mainonta toimii ja voi hyvin. Tee kiinnostavia asioita ja kerro siitä asiakkaille. Tee se itse tai anna meidän terävöittää viestisi ja luoda siitä erottuva kampanjaidea, tuota mainokset ja osta mediatilaa.

Jos kampanjasta tehdään erottuva ja kiinnostava, voi sen ROI olla jopa satumaisen kova. Muun muassa Brexit on todiste mainonnan voimasta. Mainonta on edelleen helpoin ja nopein tie lisätä myyntiä viestinnän avulla.

Me voimme auttaa sinua saavuttamaan haluamasi tulokset.

Jos haluat puolestaan tehdä oman median tai sisältöjä, kannattaa siinäkin kääntyä oikeiden ammattilaisten puoleen. Meiltä saat avuksesi toimittajia, kuvaajia ja kuvittajia, jotka ovat tehneet kymmenien vuosien ajan medioita, joista yleisö on valmis maksamaan. Heidän avulla luot teidänkin mediastanne sellaisen, että se kelpaa yleisölle vähintään ilmaiseksi.

Meiltä saat verrattain pienellä rahalla käyttöösi sata vuotta mediaoppia.

Toisaalta, jos haluat saada sanasi leviämään ilmaiseksi, kannattaa meidän silti jutella. Se ei tapahdu helposti, eikä ilman uskallusta. Voimme kuitenkin yhdessä rakentaa julkaisun, esimerkiksi YouTube-sarjan, joka on niin persoonallinen, hyödyllinen ja viihdyttävä, että sitä halutaan katsoa. Kenties juttu voisikin olla uudenlainen tapahtumakonsepti? Pieni varoituksen sana: ilmaiseksi ei leviä mikään, mikä ei jollain tavalla keikuta venettä tai ole luokkansa ensimmäinen.

Tehdään yhdessä jotain kiinnostavaa ja erottuvaa.

Ja vinkkinä… Jos mietit mitään kirjoittamistani asioista, tulisi ensimmäinen yhdessä ratkaisemamme kysymys olla tämä:

Onko meillä sanottavaa?

Jos on, niin tehdään se lihaksi.