Generon perustajien ajatuksia yrittäjyydestä

Genero Crew

Moni meistä on varmasti jossain vaiheessa pohtinut, haluaisiko olla yrittäjä. Yrittäjänä saa päättää useista asioista itse, mutta toisaalta mukana seuraa myös suuri määrä vastuuta, riskejä ja haasteita.

 

Yrittäjyyteen sisältyy suuri määrä työtä, riskiä ja stressiä. Mutta se on kuitenkin sen arvoista. Aina.

– Jonathan Björkskog, SEO-vastaava ja perustaja 

Yrittäjät Jonathan Björkskog, Rasmus Östman ja Sebastian Östman olivat huomanneet, että moni yritys saattaisi tarvita apua digimarkkinointiin. He halusivat myös olla mukana auttamassa näitä yrityksiä kasvamaan digitaalisen markkinoinnin avulla ja täten olla mukana muuttamassa markkinointibisnestä. Koska kaverukset luottivat itseensä ja näkivät kysyntää, he uskalsivat perustaa yrityksen laman aikana 2009 ja ryhtyä yrittäjiksi. Rasmuksella ja Sebastianilla oli aikaisempaa kokemusta yrittäjyydestä ja Jonathanilla oli digimarkkinoinnin ja teknologian tuntemusta, kaikkia kolmea tarvittiin uuden yrityksen menestymiseen.

Generon alkuvuosina kaverukset ottivat yhteyttä tuttaviin Pohjanmaalla. Ensimmäiselle asiakkaalleen tuoreet yrittäjät toteuttivat mittavan projektin, josta ei saatu suurta rahallista korvausta, mutta sitäkin enemmän kokemusta.

”Ensimmäinen asiakkaamme oli siivousyritys, jolle teimme ison työn ja saimme pienen summan takaisin. Tuo yritys on kuitenkin edelleen asiakkaamme, tosin uudella nimellä taannoin toteuttamamme brändiuudistuksen myötä. Ja heidän toimintansa kasvaa nopeasti”, kertoo Sebastian Östman, asiakkuuspäällikkö ja Generon perustaja. Näin Genero sai ensimmäisen asiakkaansa, joka auttoi heitä saamaan lisää asiakkaita. Hyvien asiakkaiden ja hyvän tiimin kautta, Genero on pystynyt itsekin kasvamaan viime vuosina.

 

genero founders old picture Sebastian, Rasmus ja Jonathan perustivat Generon, kun he olivat vielä opiskelemassa ammattikorkeakoulu Arcadassa, tietämättä paljon markkinointialasta.

 

Genero on vuosien varrella nähnyt sekä hyviä että huonoja aikoja. Sebastian kertoo, että yritys on ollut vaiheessa, jolloin asiakkaita ei ollut paljon. Silloin ei myöskään tiennyt miltä tulevaisuus näyttää ja epävarmuutta oli etenkin uusien asiakkuuksien suhteen. Yrittäjyys antaa mahdollisuuden olla joustava ja tehdä sitä minkä kokee tärkeäksi. Ja tehdä sitä omasta halustaan, eikä koska joku toinen on niin päättänyt. Tämä on samalla paras ja pahin osa yrittäjyydestä, kertoo Jonathan. Yrittäjänä sitä ei aina myöskään tiedä mihin olisi paras keskittyä, sillä usein tekemistä on yksinkertaisesti liikaa, Jonathan jatkaa. Silloin täytyy vain yrittää priorisoida.

”Halusimme rakentaa markkinointitoimiston, jollaisesta ostaisimme itsekin palveluita”, kertoo Sebastianin veli Rasmus, joka toimii Generon toimitusjohtajana. Tämän strategian myötä Generon työntekijöilläkin on aito kiinnostus alaa kohtaan ja vahva pyrkimys pysyä ajan tasalla digimarkkinoinnissa.

Tiivistetysti voidaankin todeta, että Genero on rakennettu tyhjästä, koska nämä kolme yrittäjää Pohjanmaalta näkivät kysynnän. Perustamalla yrityksen, joka arvostaa rehellisyyttä ja avoimuutta, Genero on pystynyt lähtemään mukaan muuttamaan markkinointialaa rehellisempään suuntaan. Toiminta alkoi pienten asiakkaiden myötä, mutta nykypäivänä Generolla ei hätkähdetä suurista asiakkaista ja vastuullisista projekteista. ”Kun saimme Snellmanin asiakkaaksi 2010 heillä oli 3 000 orgaanista kävijää kotisivuilla kuukaudessa. Viime vuonna niitä oli yli 90 000”, kertoo Sebastian. Saavuttamalla hyviä tuloksia asiakkaille, Genero on pystynyt kasvamaan ja perustajat ovat jatkuvasti voineet yhdistää työn hauskanpitoon, tekemällä sitä mistä he oikeasti pitävät.

 

”Haluamme auttaa hyviä yrityksiä kasvamaan”
-Rasmus Östman, toimitusjohtaja ja perustaja

 

Itse nimi Genero tulee englannin sanoista generate ja create, eli tuottaa ja luoda. Tämä kuvastaakin hyvin sitä, että markkinointitoimiston on oltava sellainen, että se pystyy tuottamaan tuloksia ja luomaan erilaisia kampanjoita. Alkuvaiheessa Generolla oli käytössään myös slogan: ”Kuuntele, ymmärrä ja luo”, joka toimisi hyvin vielä tänäänkin. Edelleen Generolla nimittäin arvostetaan sitä, että asiakasta kuunnellaan ja heidän toimialaansa sekä asiakaskuntaansa ymmärretään. Vain näistä lähtökohdista markkinointitoimisto pystyy luomaan hyviä tuloksia asiakkailleen, näiden asiakkaiden avulla.

Vuonna 2016 Generolla on asiakkaita ympäri Suomea, mutta myös muissa Pohjoismaissa. Yksi tulevaisuuden suunnitelmista on toimiston avaaminen ulkomailla. Ne eivät aina välttämättä ole isoimmat yritykset jotka pärjäävät pitkällä tähtäimellä, vaan parhaat, tähdentää Rasmus. Ja parhaiden tuotteiden ja palveluiden lisäksi menestyviltä yrityksiltä täytyy löytyä rehellisyyttä ja rohkeutta.

 

Oletko kiinnostunut digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista?

Ota yhteyttä!

Täyden palvelun digitaalisena markkinointitoimistona Genero on kasvanut vuosi vuodelta. Palveluihin kuuluu kaikkea digitaalisesta strategiasta kotisivujen kehittämiseen. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!