Pelimainonta

Growth hacking

Sisäisessä Genero Gets Better palaverissa palloiltiin ja ihmeteltiin mihin mainonta suuntaa vuonna 2014. Mitä tapahtuu SoMelle ja siellä mainostamiselle? Mikä on seuraava iso juttu? Oma mielipiteeni on että hommaa pitäisi katsoa uusin silmin ja nähdä että kaikki on solmiutumassa yhteen.

Pelimainonta

Pelimainonnan evoluutio

Pelikonsoleista kaksi suurinta ovat julkaisvaiheessa ja molempia tullaan käyttämään saumattomasti netissä. Pelien grafiikatkin tulevat parantumaan aidompaan ja aidompaan suuntaan. Hollywood ja peliala alkavat mitä todennäköisimmin tekemään enemmän ja enemmän yhteistyötä niin että leffoistakin tulee jossain vaiheessa interaktiivisia henkilökohtaisia kokemuksia joissa saa päättää miten homma menee. Mobiilipeli on hyvä ajantappoviete jonka voi vetää esiin missä tahansa ja siihen voi tuhlaa huomaamatta monta tuntia. Pelejä pelaavat sitä paitsi nykyään kaikki, ei ainoastaan junnut.

Vuorovaikutus kaikkialle

Pelit tulevat olemaan sosiaalisia medioita sekä samalla mainosalustoja siinä missä muun muassa FB on nyt, mutta mahdollisuudet sille on niin paljon laajemmat. Nyt en tarkoita banneria joka lässähtää näytölle kutsulla ”kokeile tätä”, vaan hallittua piilomainontaa joka luo lisäarvoa ja on luonnollinen osa pelin jatkumoa, esim. ”tee Kartanon sipsejä, viljele ensin hieman perunaa”, tai ”lämmitä talosi maalämmöllä, valitse palveluntarjoajista” jolloin tarjouspyyntö voisi mennä suoraan tarjoajille ja pelissä rakentaisi porakaivon ja pumpun (Hay Day, Supercell) lisäten samalla opettavaisuutta. Taikkapa jokin radikaalimpi olutbrändi kuten Brew Dog ”kyseenalaisemmassa” pelissä (GTA, Rockstar) esimerkiksi radiomainoksena tai billboard mainoksena. Peleissä valmiiksi olevat ikärajoitukset takaavat myös helpon segmentoinnin. Brändit voisivat myös pelintekijöiden kanssa luoda kamppiksia itse peliin ja joko in-game voitoilla tai konkreettisilla voitoilla.

Pelimainonta ja segmentointi

Netissä olevat pelialustat voidaan segmentoida maantieteellisesti, sekä riittävän tiedon avulla myös käyttäytymismallin mukaan. Mobiilissa vielä kaiken lisäksi erittäin paikallisesti. Konsoleilla hieman staattisemmin. Siten voi eri paikalliset brändit mahdollisesti mainostaa samaa ”tuotetta” (Coke/Red Bull/Pirkka kokis) eri maassa tai jopa paikkakunnalla. Tällä tavalla se ei olisi oksettavan in your face ”en halua nähdä tätä paskaa”-tyyppistä, vaan osa luonnollista kokonaisuutta.

Tällä hetkellä hommaa kutsutaan piilomainontana, mutta kyllä meillä on kadullakin mainoksia iankaikkisen vallitsevassa todellisuudessa ja mobiililla ja täbeillä oleva häsläys on kutakuinkin luonnollinen osa ”iankaikkista vallitsevaa todellisuutta”. Täten siihenkin lakiin on varmasti tulossa jossain vaiheessa muutos kovan lobbauksen avulla.

Maailma muuttuu, muututaan samalla, eikä 10 vuotta myöhemmin

90-luvun elokuvia katsellessa ei niissä juurikaan puhuttu ajankohtaisista asioista. Nykyään leffat ovat pullollaan arjesta tuttuja asioita tuotuina esiin, jotta leffoissa voisi samaistua paremmin ja jotta se tuntuisi vieläkin todellisemmalta. Brändit ovat osa elämäämme, ei siitä mihinkään pääse.

Second Life aloitti pioneerina aikoja sitten ja jotkin brändit ovat olleet läsnä sielläkin. Aika aidosti toimivalle ja kaikille ulottuvaksi alustalle ja ajattelutavalle alkaa kuitenkin olemaan käsillä.

Kirjoittaja toimii Generolla asiakasvastaavana ja kaikki ajatukset ja mielipiteet tässä kirjoituksessa ovat hänen omiaan. Hän on pelannut GTA V:tä, Hay Day:tä, Clash of Clansia sekä Supernautsia ja soveltanut työkokemustaan vapaa-ajan ajattelumaailmaansa.