Brändistrategia
Nykypäivän digitaalisessa maailmassa brändin rakentaminen ei enää välttämättä vaadi vuosikausien ponnisteluja, kunhan vain taustalta löytyy huolellisesti suunniteltu brändistrategia. Etenkin sosiaalisen median ansiosta ainutlaatuiset tarinat leviävät nyt kuluttajalta toiselle nopeammin kuin koskaan.
Löytämällä omat vahvuutensa ja kertomalla niistä kiinnostavalla tavalla oikealle yleisölle, voi taitavasti rakennettu brändi menestyä myös asemansa vakiinnuttaneita kilpailijoita haastaessaan.
Brändistrategia nostaa kilpailuedut esiin
Brändistrategia kiteyttää sen, millaisena yritys haluaa näyttäytyä asiakkailleen ja miten se erottuu kilpailijoistaan. Lisäksi selkeä brändistrategia toimii hyvänä ohjenuorana kaikelle tekemiselle, olipa kyseessä sitten yrityksen sisäiset toimintamallit tai markkinointitoimenpiteet.
Brändistrategian tärkein lopputulos on vahva brändi, joka houkuttelee uskollisia asiakkaita ja auttaa yritystä kasvamaan. On myös hyvä muistaa, että brändistrategia ei ole pelkästään uusien yritysten työkalu. Brändistrategian päivittäminen ja ydinviestien kirkastaminen voi avata uusia mahdollisuuksia myös yrityksille, joilla ei välttämättä ole ollut käytössään yhteinäistä brändistrategiaa.
Brändistrategia vaatii suunnittelua
Tuloksellinen brändistrategia rakentuu huolellisten analyysien pohjalle. Brändistrategian pohjatöihin kuuluu esimerkiksi brändin nykytilanteen ja kilpailukentän analysointi, kilpailuedun määrittely ja tavoitteiden asetanta.
Brändistrategia ja brändin rakentaminen prosessina
- Kilpailija- ja kohderyhmäanalyysi
- Tiimi, joka tunnistaa brändin vision ja lupaukset
- Workshopit brändin identiteetin hahmottamiseksi
- Brändin vision, lupausten ja tarinan suunnittelu
- Brändikirjan luominen
- Viestintämateriaalien uudistaminen
- Brändin sisäinen lanseeraus
- Brändin lanseeraus