Growth hacking eli kasvuhakkerointi tarkoittaa sitä, että etsimme yrityksesi kasvua parhaiten tukevat kanavat, välineet ja viestit.

Hakukoneoptimointi

Yhä useampi potentiaalinen asiakas etsii tietoa hakukoneiden avulla. Hakukoneoptimointi on hyvä keino tavoittaa nämä ihmiset kriittisellä hetkellä.

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?

Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) tarkoittaa verkkosivustojen näkyvyyden parantamista hakukoneiden maksuttomissa hakutuloksissa. Toinen tapa hakukonenäkyvyyden parantamiseen on hakukonemainonta.

Hakukoneoptimointi vaatii suunnitelmallisuutta

Hakukoneoptimointi aloitetaan määrittelemällä liiketoiminnan kannalta merkittävimmät avainsanat, joilla sivuston on kannattavaa näkyä hakukoneissa. Nykytilanteen analysoinnin jälkeen suunnitellaan toimenpiteet, joilla saadaan aikaan mahdollisimman suuri hyöty.

Oikeiden avainsanojen valinnan lisäksi hakukoneoptimointi koostuu tavoitteiden määrittelystä, sivujen voiman kasvattamisesta, hakukoneoptimoidusta sisällöstä sekä teknisten yksityiskohtien kuntoon laittamisesta. Hakukoneoptimointi vaatii selkeän strategian ja pitkäjänteistä työtä, jonka tulokset eivät näy yhdessä yössä. Pitkällä aikavälillä työ kuitenkin palkitaan tunnettuuden ja myynnin kasvamisella sekä edullisemmalla kävijäliikenteellä.

3 syytä aloittaa hakukoneoptimointi

  1. Hakukoneoptimointi on mainontaa halvempi tapa saada liidejä ja myyntiä.
  2. Hyvin optimoidut sivut löydetään juuri silloin, kun tarve on suurin.
  3. Hakukonenäkyvyys ei parane hetkessä, mutta suunnitelmallisesti tehty hakukoneoptimointi tuottaa tulosta vielä pitkänkin ajan päästä.
SEO Opas

Lataa opas: 10 helppoa SEO-ohjetta

Toivoisitko sivustollesi enemmän maksutonta liikennettä ja oikeita liidejä?
Kokosimme avuksesi listan SEO-vinkkejä, jotka jokaisella nettisivustolla tulisi olla kunnossa.

LATAA OPAS

Onko hakukoneoptimointi ajankohtaista?

On helppoa selvittää, miten hyvä yrityksesi hakukonenäkyvyys on tällä hetkellä.

  1. Tee haku tärkeimmän tuotteesi tai palvelusi nimellä ja katso, löydätkö oman sivusi hakutulosten joukosta. Älä siis käytä brändisi tai yrityksesi nimeä, sillä sitä uudet asiakkaat harvoin tietävät. Jos esimerkiksi tarjoat suutaripalveluita Helsingissä, kirjoita hakukoneeseen ”suutari Helsinki”.
  2. Mikäli yrityksesi verkkosivu löytyy vasta ensimmäisen hakutulossivun alareunasta tai jopa vasta seuraavilta sivuilta, olet potentiaalisilta asiakkailta piilossa.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että vaikka oma yritys löytyisikin hakutulosten kärkisijoilta, kuuluu hakukoneoptimointi yhä usempien yritysten digistrategiaan ja tästä johtuen hyvän hakukonenäkyvyyden ylläpitäminen vaatii jatkuvia toimenpiteitä.

Hakukoneoptimointi ja avainsanatutkimus

Onnistunut hakukoneoptimointi perustuu huolellisesti tehtyyn avainsanatutkimukseen. Avainsanoiksi kannattaa valita yrityksen palveluihin ja tuotteisiin liittyviä hakutermejä, joita potentiaalinen asiakas voisi käyttää. Lisäksi tarkistetaan eri avainsanojen kuukausittaiset hakumäärät, jotka löytyvät esimerkiksi Googlen Keyword Planner -työkalun avulla. Mitä enemmän hakuja, sitä enemmän liikennettä hakukoneoptimointi voi sivustolle tuoda.

Avainsanatutkimuksen hyödyt

  • Sivusto pääsee tavoitteisiinsa helpommin
  • Tulosten seuranta on selkeämpää
  • Tarvittavien toimenpiteiden määrittely onnistuu paremmin

Varsinainen hakukoneoptimointi sekä avainsanojen sijoitusten ja orgaanisen liikenteen kasvun seuranta tehdään avainsanatutkimuksen pohjalta valituille avainsanoille. Näin varmistetaan että tärkeimmät toimenpiteet tehdään ensin ja nähdään millaisia vaikutuksia niillä on sivuston sijoittumisen ja liikenteen kasvun kannalta. Liikenteen seurannassa parhaiten toimivat erilaiset avainsanojen sijoituksia seuraavat ohjelmat, sekä Google Analytics -työkalu.

Hakukoneoptimointia räätälöityinä ratkaisuina

Olemme auttaneet eri toimialoilla toimivia asiakkaitamme Suomessa ja Ruotsissa jo vuodesta 2009 kasvattamaan hakukonenäkyvyyttä, lisäämään myyntiä ja saamaan liidejä verkosta hakukoneoptimoinnilla. Kokoamme SEO-palvelupaketin aina asiakkaan tarpeiden mukaan ja tavoitteenamme on mitattava tulosten parantaminen.

Generon hakukoneoptimointi sisältää tapauskohtaisesti seuraavia osa-alueita:

  • Avainsanatutkimus
  • Tavoitteiden määrittely
  • Sisältöstrategia ja sisällön optimointi
  • Tekninen sivustoanalyysi ja optimointi
  • Sivustorakenteen analysointi ja optimointi
  • Linkitysstrategia ja linkkien hankkiminen
  • Tulosten jatkuva raportointi, seuranta ja analysointi
  • Jatkuva tuki ja konsultointi
  • Räätälöidyt SEO-koulutukset

Hakukoneoptimointi kannattava sijoitus, koska sen avulla sivustolle voidaan saada suuria määriä liikennettä monin kerroin maksettua hakukonemainontaa halvemmalla. Tarjoamme asiakkaillemme selkeät raportit hakukonenäkyvyyden seurantaan, joten saavutetut tulokset on helppo nähdä.

Tuloksia, joita hakukoneoptimointi on tuonut asiakkaillemme

Suuri verkkokauppa oli lopettamassa toimintansa Suomessa. Hakukoneoptimoinnilla kaupasta tuli 6 kuukaudessa kannattava.

B2B-sivuston hakukoneoptimointi toi asiakkaallemme 80 liidiä kuukaudessa. Alussa niitä oli 0.

Teknisellä hakukoneoptimoinnilla Suomen neljänneksi suurimmasta portaalista tuli toiseksi suurin 9 kuukaudessa.

Hakukoneoptimoinnilla suuren kiinteistöalan sivuston orgaaninen liikenne kasvoi reilussa vuodessa 292%.

Hatstoren orgaaninen liikenne kasvoi hakukoneoptimoinnilla 95%. Lue lisää!

Tietosivuston orgaaninen liikenne tuplaantui 5 kuukauden seurantajaksolla kuukausittain ja kasvoi 18-kertaiseksi. Lue lisää!

Kaipaatko tuloksia? Ota yhteyttä!

Me Generolla keskitymme mitattavaan digitaaliseen markkinointiviestintään, joka tähtää asiakasyritystemme tuloksentekoon ja kasvuun. Mittaamme, testaamme ja todennamme kaiken tekemisemme, emmekä tyydy vain miellyttäviin lukuihin.

Jos haluat siirtyä perinteisestä markkinoinnista tuloshakuisempaan digitaaliseen markkinointiin, autamme mielellämme.