Graafinen suunnittelu
Graafinen suunnittelu sisältää pieniä yksityiskohtia ja suuria kokonaisuuksia. Värit, fontit ja ikonit vaikuttavat siihen, miten brändi koetaan ja huomataan. Toisaalta brändillä on oltava yhtenäinen ilme niin verkossa, painetuissa materiaaleissa kuin vaikkapa pakkauksissa.
Graafinen suunnittelu luo brändistä visuaalisen kokonaisuuden
Uusien tai uudistettavien brändien kohdalla graafinen suunnittelu on luonnollisinta aloittaa brändin yleisilmeestä, logosta, värimaailmasta ja typografiasta. Näin graafinen suunnittelu tukee brändin rakentamista.
Parhaimmillaan graafisen suunnittelun avulla luodaan brändistä sen identiteettiä ja imagoa vastaava visuaalinen kokonaisuus, joka huomataan ja tunnistetaan. Selkeä ja yhtenäinen brändi auttaa yrityksiä myös tehostamaan viestintäänsä.
Graafinen suunnittelu käytännössä
Yksinkertaisimmillaan graafinen suunnittelu keskittyy verkkosivuston, sovelluksen, esitteen tai mainoksen ulkonäköön. Käytännössä designer tekee läheistä yhteistyötä copywriterin kanssa, jotta työstettävä kokonaisuus kertoisi brändin tarinaa selkeällä, tunnistettavalla ja mielenkiintoisella tavalla. Lisäksi graafinen suunnittelu on hyvä keino tukea UX-suunnittelua ja UI-suunnittelua.
Graafinen suunnittelu luo suuntaviivat
Kun brändille luodaan uutta ilmettä, sisältää graafinen suunnittelu monesti myös brändin visuaalisten ohjeiden määrittelyn esimerkiksi brändikirjan muodossa. Näin brändin ilme on helppo pitää yhtenäisenä, olipa kyse sitten yrityksen sisäisistä esityspohjista tai vaikkapa markkinointimateriaalista.