Onko yrityksesi saavutettava vai saavuttamaton?

Growth marketing Muut

Jos yritys haluaa menestyä vuonna 2020, sen on tultava tietoiseksi neurodiversiteetistä. Sana viittaa siihen, etteivät kaikkien ihmisten aistit toimi samalla tavalla.

Kahdesta neljään prosenttia aikuisista kärsii aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöstä adhd:sta. 6–10 prosentilla aikuisista on lukivaikeus. Noin prosentti aikuisista kuuluu autismikirjoon, mikä voi merkitä aisti- ja stressiherkkyyttä. Pian myös asperger-diagnoosi liitetään autismikirjoon.

Yritys haluaa yleensä tavoittaa mahdollisimman laajan yleisön. Onko pieneen vähemmistöön keskittyminen siis riski – entä jos se karkottaa muut asiakkaat pois? Hyviä uutisia: neurodiversiteetin huomioimisesta ei ole haittaa kenellekään, mutta jos sitä ei huomioi, yritys aiheuttaa itselleen hallaa.

Kukaan meistä ei ole tavallinen. Jokaisella on erityispiirteitä, jotka eivät aina näy päälle päin. Hyvä vuorovaikutus syntyy, kun pyrimme huomioimaan tämän erilaisuuden arjessa. Markkinoinnissa neurodiversiteetti on yksi tämän hetken trendeistä. Sen tiedostaminen merkitsee taloudellista hyötyä, asiakaskokemuksen kehittämistä ja parempaa mainetta.

Vuonna 2016 tehdyn tutkimuksen mukaan 6,1 miljoonalla britillä on erityistarpeita internetin käytössä. Heidän ostovoimakseen arvioitiin miltei 12 miljardia puntaa. 71 prosenttia kertoi poistuvansa liian vaikeakäyttöiseltä sivustolta välittömästi.

Saavutettavuus merkitsee selkeyttä

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi käyttää digisisältöjä ja ymmärtää, mitä niissä sanotaan. Esteettömyys merkitsee samaa fyysisessä ympäristössä. Uuden EU-direktiivin mukaan viranomaisten on muokattava kaikki digisisältönsä saavutettavaksi.

Saavutettavuus merkitsee ennen kaikkea selkeyttä ja yksinkertaisuutta. Tulee mieleen eräs yritys, jonka markkinointibrosyyrissä luki jo vuonna 1977: ”Yksinkertaisuus on äärimmäistä hienostuneisuutta.”

Saavutettavuus ja esteettömyys merkitsee myös laadukkaampaa palvelua. Puhuvatko yrityksesi asiakaspalvelijat selkeästi? Pääseekö pyörätuolilla sisään? Onko yrityksessäsi hiljaisia tiloja? Onko kaikkialla kirkas valaistus vai onko paikoitellen hämärämpää? Pommittavatko nettisivusi asiakasta räikeällä värikimaralla, popup-ikkunoilla ja musiikilla vai riittäisikö vähempikin?

Yhdenvertaisuuden huomioiminen ei rajoitu vain asiakkaisiin: myös työpaikalla neuroepätyypilliset ihmiset voivat olla rikkaus. It-yritys Unicus ilmoitti palkkaavansa konsulteiksi vain asperger-diagnoosin saaneita ihmisiä, koska he ovat analyyttisiä ja loogisia.

Vinkit yrittäjälle: näin olet saavutettavampi

Vähemmistön huomioiminen ei merkitse enemmistön menettämistä. Mutta jos vähemmistöä ei huomioi, se voi käydä kalliiksi kukkarolle.Tässä digipalveluidemme kehityspäällikkö Antti Karvasen vinkit yrityksille:

1. Varmista löydettävyys. Löytääkö käyttäjä sinut verkosta? Olennaista on sivuston tekninen ja sisällöllinen hakukoneoptimointi. Huolehtimalla optimoinnista parannat mahdollisuuksiasi päästä hakukoneen tuloksissa arvokkaille kärkisijoille. Huomioi tavat, joilla asiakkaasi hakevat tietoa tarpeisiinsa.

2. Tarkista selkeys. Ymmärtääkö kuluttaja, mitä yrität sanoa? Käytätkö ymmärrettävää kieltä vai konsulttijargonia? Onko teksti selkeää ja napakkaa vai jaarittelevaa? Tiivistä olennainen.

3. Ole intuitiivinen. Onko sivustollasi helppo navigoida? Ymmärtääkö käyttäjä, mitä pitää klikata? Onko värejä liikaa? Kiinnitä huomiota perinteisiin typografian keinoihin.

Kaipaatko apua nettisivujesi saavutettavuuden varmistamiseen? Ota yhteyttä, me autamme.