Amazon tulee – oletko valmis?

Yhdysvaltalaisen Amazon kertoi elokuun alussa avaavansa verkkokauppansa Ruotsiin. Lanseerauksen on povattu mullistavan pohjoismaalaista verkkokauppaa tarjoamalla yrityksille lukuisia mahdollisuuksia.

– Amazonin kautta on mahdollista tavoittaa aiempaa laajempi asiakaskunta ja kasvattaa myyntivolyymia, Generon perustajajäsen ja operatiivinen johtaja Sebastian Östman listaa dynaamisen myyntialustan vahvuuksia.

Se ei kuitenkaan tapahdu ilman huolellista valmistautumista ja hyvin laadittua bisnesstrategiaa. Toimintaympäristönä Amazon nimittäin poikkeaa oleellisesti muista verkkokauppa-alustoista. 

– Menestyminen Amazonissa vaatii huolella laadittua markkina-analyysia ja kilpailija-analyysia sekä hinnoittelu- ja tuotestrategiaa. Nopeista toimitusajoista tunnettu Amazon edellyttää alustaansa käyttäviltä yrityksiltä myös ketterää logistiikkaa, Östman tietää kertoa.

Toki uhkiakin löytyy, mutta ne on Östmanin mukaan selätettävissä asiantuntemuksen ja dataan pohjautuvan tiedon avulla. Hän korostaa, että yritysten on oltava siellä, missä asiakkaat tekevät ostopäätöksiä – ja tilastojen valossa se tapahtuu Amazonissa.


Menestyminen vaatii valmistautumista ja ylläpitoa


Generon Amazon-ammattilainen Rebecca Sutton painottaa taustatutkimuksen ja suunnitelmallisuuden ohella myös jatkuvaa ylläpitoa ja hienosäätöä unohtamatta hakusana-analyysiin pohjautuvaa laadukasta sisällöntuotantoa. 

– Pelkkä tuotteen myyntiin asettaminen Amazoniin ei takaa myyntituloksia. On ehdottoman tärkeää päästä hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle, hän sanoo.

Sutton korostaa, että Amazonissa hakutuloksissa ensimmäisten joukossa oleminen on kaikki kaikessa.

– Amazonissa näkyvyys tuo myyntiä ja vastaavasti myynti lisää näkyvyyttä. Amazonin kautta toteutuneet myynnit nostavat tuotteen sijoitusta. Tämä lisää tuotteen näkyvyyttä ja tuo lisää liikennettä. Yhdessä nämä vaikutukset johtavat orgaanisen näkyvyyden paranemiseen. Tämän yhtälön toteuttaminen vaatii Amazonin algoritmin syvällistä ymmärtämistä, Sutton selventää.

Kun dataan pohjautuva menestysresepti on hallussa, avaa Amazon ovet liiketoiminnan kasvattamiseen.

Onko Amazon uhka vai mahdollisuus? Se on meidän päätettävissä.

 

Maailman suurin jälleenmyyjä on jatkanut menestystarinaansa jokaisessa maassa, mihin se on rantautunut. Menestyksellä on myös hintansa.

Sebastian Östmanin mukaan Amazonin tuleminen aiheuttaa sen, että digitaalisen markkinoinnin kustannukset nousevat ja Googlen tuottama liikenne siirtyy Amazoniin. 

– Liikenteen siirtyessä Amazoniin, kilpailu jäljellä olevista tuotehauista kasvaa Googlessa. Yritykset kilpailevat erityisesti Amazonin kanssa Google Adsin tarjouskilpailussa, mikä nostaa hakukonemarkkinoinnin klikkihintaa.

Amazon luo myyjille myös paineita laskea tuotteiden hintoja, jotta he pysyvät mukana tiukassa kilpailussa. 

– Amazonin hallitsemilla markkinoilla kannattavuuden ylläpitämisestä tulee haasteellista, Östman sanoo.

Haasteista huolimatta, Amazon tarjoaa yrityksille myös lukuisia mahdollisuuksia.

 – Amazon avaa väylän ostohousut jalassa päivystävien asiakkaiden tietokoneiden ja älypuhelimien näytöille. Se mahdollistaa nopean ja samalla suhteellisen edullisen tavan aloittaa tuotteiden myynti kansainvälisesti – ja mikäli Amazonin pelisäännöt ovat hallussa, niin yritykset pystyvät nauttimaan suurista myyntivolyymeista, Östman toteaa.

Menestyäkseen Amazonissa yritysten on tärkeää löytää itselleen yhteistyökumppani, joka auttaa laatimaan toimivan strategian, valitsemaan oikeat tuotteet ja markkinointikeinot, jotka auttavat kasvamaan ja voittamaan kilpailijat.

– Me Generolla olemme valmiina auttamaan, kun haluat kartoittaa yrityksesi mahdollisuuksia kasvattaa liiketoimintaa Amazonissa. Nyt jos koska on oikea hetki, Östman sanoo.

Ota yhteyttä ja tehdään yrityksellesi suunnitelma, kuinka aloittaa Amazon myynti onnistuneesti ja kasvattaa sitä.