Muistutus siitä, mitä viraalius tarkoittaa

Growth marketing

Vilkkaista kaduista on tullut nyt hiljaisia. Kävellessäni kauppaan ohitan vain kerrostalon nurkalla levottomasti ympärilleen pälyilevän koiran ulkoiluttajan. Hän ei ole edes laittanut takkia päälleen; aikoo ilmeisesti olla ulkona vain koiransa tarpeen määrittämän välttämättömän hetken. Kulkiessani mietin päivän uutisia, jotka olivat käytännössä kaikissa lehdissä samat kuin jokaisena päivänä tällä viikolla. Ne samaan aikaan huolestuttavat ja turhauttavat. En hyödy niiden rutiininomaisesta selailusta mitään ja päätän, etten lue niitä enää. Luen kuitenkin. Lisäksi luen myös eri tahoilta tulevat tilannetta käsittelevät sähköpostit, kavereiden karanteenin tylsyyttä julistavat viestit, katson tunnelmaa keventävät meemit ja seuraan ulkoministeriön ajankohtaisia tiedotteita. Asia tulee vastaan kaikkialla. 

Viraalimarkkinointi leviää viruksen lailla

Kaupassa on muutaman myyjän lisäksi toistakymmentä asiakasta. Vessapaperit, kaurahiutaleet ja tölkkipavut ovat jo aikaa sitten loppuneet hyllyistä. Itse olen tullut vain hakemaan tiskitabletteja. Asettaessani ruhtinaaliset ostokseni hihnalle edelläni oleva asiakas yskähtää äänekkäästi hihaansa. Totean itselleni, että kollegani oli aivan oikeassa siinä, että oikeastaan tämä virus kaikessa kamaluudessaan demonstroi konkreettisesti siitä, mitä viraalius tarkoittaa. Ensin yksi yskii ja pian koko maailma köhii keuhkot pihalle.

Tämä virus on paitsi itsessään levinnyt tehokkaasti, myös siihen liittyvä tiedotus ja muu viestintä on ollut aktiivista ja näin ollen tauti tavalla tai toisella koskettaa kaikkia ja vaikuttaa toimintaamme. Aivan kuten Gangnam style, joka levisi maailmanlaajuiseksi viraaliksi ilmiöksi, rikkoi ennätyksiä ja pyöri kyllästymiseen asti korvamatona. Vaikka moni ei yhtyettä nähnytkään livenä, kaikki altistuivat sille vähintäänkin radiossa, sosiaalisessa mediassa tai välillisesti esimerkiksi ystävien kautta. Esimerkkejä viraaleista ilmiöistä voisi luetella vaikka kuinka paljon. 

Lyhykäisyydessään viraali viittaa siihen, että viesti leviää viruksen lailla kontrolloimattomasti ja alkuperäisestä levittäjästä irrallaan. Toisin sanoen ihmiset levittävät sitä itse esimerkiksi sosiaalisessa mediassa säilyttäen sisällön samana. Viraalius voi olla globaalia tai lokaalia, eli esimerkiksi jokin viesti voi nousta Suomessa viraaliksi olematta maailmalla lainkaan tunnettu. Parhaiten menestyneet viraalit viestit ovat hauskoja, mutta periaatteessa koko ihmisen tunneskaala on markkinoijan valjastettavissa ja tärkeintä on saada aikaan voimakas tunnereaktio. 

Uskalla yrittää

Viraali on terminä jo melko loppuunkulutettu; meemejä ja hauskoja videoita, kyllähän kaikki sen tietää. Markkinoijan kannalta päänvaivaa aiheuttaa se, että on mahdoton ennustaa, mistä viestistä tulee viraali ja mistä ei. Monikaan hyvä, oivaltava, innovatiivinen tai erikoinen mainos ei yllä viraalille tasolle edes lokaalisti. Toisaalta, yrittänyttä ei laiteta ja varsinkin näinä epävakauden aikoina yritysten kannattaa hyödyntää kaikki keinot, joilla voidaan edesauttaa selviytymistä ja tuoda kasvua. Hyvän tuurin osuessa kohdalle, tarjoaa viraalius valtavasti näkyvyyttä erittäin pienin kustannuksin. 

Bill Gateskin sanoi: “Patience is the key element of success”, eli vapaasti käännettynä: “Maltti on valttia”. Pysytään siis mekin kärsivällisinä ja jaksetaan yrittää epäonnistumisista ja vaikeuksista huolimatta, koska voihan olla että juuri Sinun kampanjallasi käy tuuri ja siitä tulee viraali!