Mitä olen oppinut viikossa?

Genero Crew

Tytär pomputtelee suvereenisti vessapaperirullaa, poika on ollut kesätyöhaastattelussa pikkutakki päällä ja verkkarit jalassa mökiltä käsin. Koira teeskentelee kuollutta, koska ei jaksa enää lenkkeillä. Kulunut viikko on mullistanut meidän kaikkien arjen.

Oppi 1: Kiitollisuus

Me generolaiset olemme siirtyneet tekemään lähes kokonaan etätöitä, samoin suurin osa asiakkaistamme. Kaikilla tätä etämahdollisuutta ei kuitenkaan ole. Kun arkinen työmme on rajautunut kotipiiriin, seuraamme kiitollisena, kuinka esimerkiksi terveydenhoito, päivittäistavarakauppa, elintarviketeollisuus, sähköyhtiöt, riippumaton media ja valtiojohto tekevät kaikkensa pitääkseen elintärkeät toiminnot pyörimässä meitä varten.

Oppi 2: Selkeys

Kriisi pakottaa meidät muuttamaan sitä, mitä olemme tottuneet tekemään. Jokainen meistä kotikonttorilla työskentelevistä on joutunut testaamaan uudenlaisia tapoja tehdä työtä. Jo muutamassa päivässä niin tiimi- kuin asiakastyö ovat löytäneet sujuvat käytännöt virtuaalisia pullakahveja myöten. 

Sattumoisin aloin viime viikolla lukea kehuttua bisneskirjaa Clarity First (Karen Martin 2018). Harvoin kirjan ajoitus voi olla näin kohdallaan. Selkeys on asia, jota ei ole kriisitilanteessa helppo hahmottaa. Ja se on asia, jota eniten tarvitsemme. Kirjassa avataan hyvin sitä, miten selkeyden puute on monimutkaistuvassa maailmassa yrityksen menestyksen este. Miten päämäärä ja tavoite helposti hukkuvat epäselviin prosesseihin ja uteliaisuuden puutteeseen. Miten uhriutumiskulttuuri voi vallata ihmiset uuden etsimisen sijaan.

Tällä hetkellä yritykset voivat ennustaa tulevaa vain heikosti. Mutta ne voivat olla selkeitä ja avoimia niin omalle henkilökunnalleen, asiakkailleen kuin yhteistyökumppaneille. Martinin mukaan selkeys vaatii ennen kaikkea rohkeutta, ei niinkään älyllistämistä.

Oppi 3: Priorisointi

Se, mikä eilen nauratti, tänään ärsyttää. Kuten loputtomat vessapaperivitsit ja näppärät somehaasteet. Nyt ollaan perusasioiden äärellä. Kohdataan yhdessä ennennäkemätön tilanne, ratkaistaan ongelmia, autetaan asiakasta pitämään pyörät pyörimässä ja työpaikat olemassa niin hyvin kuin se on tässä tilanteessa mahdollista. 

Tässä hetkessä tärkeintä on priorisoida tekemistä. Yritysten, järjestöjen ja viranomaisten oma viestintä, oma media ja verkkopalvelut ovat ylivoimaisesti tärkeimmässä roolissa tänä keväänä. Tarvitaan nopeutta, proaktiivisuutta, rehellisyyttä ja palvelevaa asennetta. Nämä asiat nousevat ainakin meidän työssämme ja asiakkaidemme kanssa tärkeysjärjestyksessä selkeästi ylitse muiden. Ja niihin tarjoamme apuamme muillekin.

Kuten presidentti Niinistö puheessaan osuvasti ilmaisi: ”Ollaan fyysisesti kaukana, mutta henkisesti lähellä”. Siihen me uskomme työssämme ja ihmissuhteissa.