Ideatyökalut

Design & Copywriting

Edellisessä tekstissäni käsittelin sitä, miten hyvä idea vaatii sekä joustavaa että kiteytynyttä älykkyyttä. Mutta miten ideoita sitten voisi kehittää? Onko siihen olemassa jotakin työkalua tai oikopolkua, jonka kuka tahansa voisi ottaa käyttöön?

Elokuvaohjaaja David Lynch on todennut, että ideoita ei luoda, vaan ne saadaan kiinni. Täysin uusia ideoita syntyy harvoin, vaan parhaimmat jutut ovat yhdistelmä pieniä ajatuksia, joita voi saada sieltä täältä. Kuten kalastamisessa, myös ideoinnissa isoimmat ajatukset löytyvät syvältä ja vaativat kärsivällisyyttä sekä pitkää siimaa. 

Ideasafari

Lynch on tullut tunnetuksi mainion outojen elokuviensa lisäksi myös transendenttisen meditaation voimakkaana puolestapuhujana. Mietiskely ja tarkoituksellinen mitääntekemättömyys onkin erinomainen keino tutustua itseensä sekä kuulostella hiljaa taustalla kohisevia merkityksiä – parhainta siinä on se, että sen voi tehdä ilmaiseksi. 

Monet omista tuotoksistani ovat syntyneet alunperin vahvoina pitämieni ajatusten sivujuonteina. Ne ovat tuntuneet ylimääräisiltä, joskus häiritseviltäkin langanpätkiltä, joista vetämällä onkin paljastunut jotain täysin uutta ja innostavaa. Kun onnistuu löytämään ison idean, on tunne voitonriemuinen. Ainakin siihen asti, kun ajatus pitää myydä asiakkaalle – tai käytännössä toteuttaa.

Parhaimmat ideat tulevat pakottamatta ja itsestään, mutta niille pitää raivata tilaa, jossa ne voivat kasvaa. Monissa parhaimmissa toimistoissa kampanjaideoita keksitään aina vähintään sata, joista sitten valitaan parhaimmalta tuntuva asiakkaalle esiteltäväksi. Minusta sanonta, “yksi hyvä riittää”, on samaan aikaan vapauttava ja kauhea. Tosiasia on, että kaikista maailman toteutetuista ideoista ainakin 80 % on kelvottomia, joten miksi oma sitten olisi mistään kotoisin? 

Kokonaan toinen asia on ideointi kannattavasti – tällä alalla ei ole mahdollista jäädä hilloamaan loputtomasti ajatusten suohon, vaan joskus keskinkertainenkin riittää, ainakin hyvin toteutettuna. Itselleen kannattaa olla armollinen.

Ideat eivät synny pakolla. Pahin tilanne luovan suunnittelun kannalta on se, kun pitchiä ei ole varaa hävitä. Silloin sudenkuoppana on lähteä arvuuttelemaan helpommin asiakkaalle myytävää ajatusta sen sijaan, että tehtäisiin parasta mahdollista lopputulosta. Jos ideointi tuntuu pakkopullalta, kannattaa pitää tauko. Kunnon lenkki tai hyvät yöunet ovat usein parasta lääkettä luovuuskatoon.

Käytän säännöllisesti muutamia ajatuskulkuja ideoiden kehittämiseen.

Toisen alan peili 

Ensimmäinen niistä on toisen toimialan hyödyntäminen. Jos pitää keksiä keino lisätä trukkien myyntiä, kannatta joskus katsoa, miten onkimatoja kaupataan verkon välityksellä. Toisaalta esimerkiksi hautaustoimiston toiminta voisi saada ryhtiä pikaruokafirman tekemisistä.

Tässä kohtaa aina vastarintaa, joka liittyy alan käytäntöihin ja toimintalogiikkaan. Voi olla liian yleistävää sanoa, että olemassa on ainoastaan yksi toimiala, nimittäin asiakaspalveluala. Näin ajattelemalla on kuitenkin usein helppoa löytää kokonaan uusia malleja pölyttyneimpiinkin käytäntöihin. Nimittäin kysymällä, että miten asiakkaita voisi palvella paremmin tai mikä muutos on sellainen, jota asiakkaat arvostavat vielä kymmenenkin vuoden päästä.

Esimerkiksi Amazonin Jeff Bezos totesi jo kauan sitten, että maailma voi muuttua, mutta asiakkaat arvostavat tulevaisuudessakin nopeita toimituksia.

Vastakkaisuuksien maailma

Toinen hyödyllinen työkalu on vastakkaisuuksien maailma. 

Tässä ajatusleikissä otat minkä tahansa aihepiiriin liittyvän peruskäsitteen ja käännät sen ympäri. Esimerkiksi: Suomessa kansalaiset äänestävät kansanedustajia. Mutta mitä tapahtuisi, jos eläisimme maailmassa, jossa kansanedustajat äänestävät kansalaisia? Kuten sanottua, tärkeintä ei ole lopputulos, vaan prosessi, jossa asetat vallitsevat käytännöt kyseenalaiseksi. 

Absurdismi auttaa näkemään puut metsältä

Lopulta tärkein luovuuden työkalu on kuitenkin parempien kysymysten asettaminen. Oikealla kysymyksellä voit muuttaa maailmaa ja tehdä merkittäviä keksintöjä. Usein silloinkin, kun vastaus jää hämäräksi. Mielestäni markkinointitoimistojen tärkein anti asiakkaille on kyky ja vapaus kysyä tyhmiä ja esittää idioottia. 

Kehitys on itsestäänselvyyksien jatkuvaa selättämistä. Sitä ei voi tehdä ilman uskoa omaan kykyyn ratkaista ongelmia. Siinä vaiheessa, kun homma on paketissa, vaatii erinomainen idean läpivienti nimittäin aina myös härkäpäistä uskoa omaan tekemiseen.

Mistä hyvän iden sitten tunnistaa? No yleensä siitä, että ajatus siitä riemastuttaa, mutta itse toteuttamisen pitää vähän pelottaa.