Linkkien rakentaminen on keskeinen osa hakukoneoptimointia

Growth hacking

“Paras tapa saada muut sivustot luomaan käyttökelpoisia linkkejä sivustoosi on luoda yksilöllistä, ajankohtaista sisältöä, joka kerää luonnostaan huomiota verkossa.” -Google

Linkkien rakentaminen (backlink building) on erittäin tärkeä osa hakukoneoptimointia. Yleisesti hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on nostaa yrityksesi verkkosivut mahdollisimman korkealle hakukonetuloksissa relevanteilla hakusanoilla. Voit lukea täältä tarkemmin, mitä on hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization). Kaiken muun hakukoneoptimoinnin lisäksi sivuille tulisi saada siis linkkejä, sekä sisäisiä että ulkoisia.

Linkkien rakentaminen tuo sivustollesi auktoriteettia

Linkit voidaan jakaa kolmeen kategoriaan:

  • Saapuvat linkit
  • Lähtevät linkit
  • Sisäiset linkit

Saapuvat linkit (backlink) tarkoittaa, että muut verkkosivustot linkittävät sivustollesi. Hakukoneet määrittelevät näiden linkkien perusteella, kuinka relevanttia verkkosivustosi sisältö on ja miten hyvän auktoriteetin sisältösi on saavuttanut. 

Et välttämättä kuitenkaan halua sivustollesi ohjaavia linkkejä mistä tahansa. Esimerkiksi Google käyttää PageRank-mittaria monien muiden mittareiden lisäksi luokitellessaan sivustoa ja sen uskottavuutta. Mitä uskottavampi linkittävä sivusto on, sitä enemmän se vaikuttaa oman verkkosivustosi luokitteluarvoon hakukoneen silmissä. Linkkien rakentamista tukee hyvä, rikas ja aihealueeseen liittyvä hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto. Monesti sanotaankin: Kirjoita ihmiselle, älä hakukoneelle.

Lähtevät linkit ovat verkkosivustoltasi ulospäin suuntautuvia linkkejä. Kuten hyvässä tieteellisessä tekstissä, myös verkkosivusisällöissä voidaan käyttää viitteitä. Moni kirjoitetusta sisällöstä on muualta lainattua ja tällöin niihin on hyvä viitata linkeillä. Linkit tuovat käyttäjälle myös mahdollisuuden lukea heitä kiinnostavasta aiheesta helposti lisää, jos verkkosivustosi tarjoaa siihen mahdollisuuden. Tämä tekee sisällöstäsi lukijalle sekä hakukoneelle arvokkaan.

Sisäiset linkit ovat verkkosivustosi sisällä toiseen sisältöön viittaavia linkkejä. Myös sisältöstrategiassa kannattaa huomioida toisiaan tukevien ja asiakkaita koukuttavien sisältöjen luominen. Sivuston sisäiset linkit tarjoavat käyttäjälle mahdollisuuden tutustua tekstin linkkien aiheisiin tarkemmin poistumatta sivustoltasi. Tämä taas nostaa asiantuntijuutesi arvoa sekä antaa hakukoneelle signaalin siitä, että sivustosi sisältö on lukijalle relevanttia. 

Oikeanlaisten linkkien rakentaminen

Linkit kannattaa luoda myös teknisesti tietyllä tavalla, jotta hakukoneet ja käyttäjät ymmärtävät, mitä linkin klikkaaminen tarkoittaa. Tässä tapauksessa puhutaan hyperlinkistä. Hyperlinkki on verkkosivulla oleva linkin sisältävä elementti, joka siirtää käyttäjän esimerkiksi eri verkkosivustolle. Hyperlinkki voi sijaita tekstin lisäksi myös esimerkiksi kuvassa. Hyperlinkin ankkuriteksti kannattaa olla mahdollisimman hyvin linkitettyä aihetta kuvaava, jotta hakukone ja käyttäjä tietävät, minne linkki vie. 

Kaikkien sivustosi sisäisten ja ulkoisten linkkien näkyvä osa tulee siis kuvata sitä, mitä siihen linkitetty sivu sisältää. Simppeliä! Otetaan esimerkki: 

Haluan kertoa, että linkkien rakennus on erittäin olennainen osa hakukoneoptimointia. Haluan myös kertoa, mitä hakukoneoptimointi on, jos se ei ole täysin selvää lukijalle. Etsin verkkosivuiltani tai ulkoiselta verkkosivulta hyvän kuvauksen hakukoneoptimoinnista ja muodostan siitä hyperlinkin hakukoneoptimointi. Tietysti tämä sana tulee vielä upottaa tekstin sekaan mukavasti, jotta lukukokemus säilyy hyvänä.

Koodissa hyperlinkki näyttää tältä:

Linkkien rakentaminen on keskeinen osa hakukoneoptimointia 4

Miten saan sivustolleni linkkejä?

Linkittävien sivustojen auktoriteetti vaikuttaa linkkien vahvuuteen. Myös sivuston teemalla on merkitystä ja linkitys saman aihealueen sivustolta on parempi verrattuna linkkiin asiaan liittymättömältä sivustolta. Sivustolle tulevat linkit voidaan jakaa kolmeen kategoriaan:

  • Luonnolliset linkit
  • Pyydetyt linkit 
  • Itse tehdyt linkit 

Luonnolliset linkit ovat parhaita linkkejä. Niiden saaminen on usein myös haastavinta. Luonnollisilla linkeillä tarkoitetaan sivustollesi ulkopuolelta pyytämättä saapuvia linkkejä. Tällaisia linkkejä voi saada esimerkiksi tuottamalla erittäin hyvää, laadukasta ja jopa uniikkia sisältöä joka leviää lähes itsestään kohderyhmän keskuudessa. Sanotaan, että kaikkia muita linkkejä tulisi jopa välttää. Luonnollisiin linkkeihin tulee siis ehdottomasti panostaa eniten.

Pyydetyt linkit ovat yleinen tapa saada sivustolle ulkopuolisia viittauksia. Tässä tapauksessa voidaan pyytää esimerkiksi yhteistyökumppaneita, asiakkaita, bloggaajia jne. linkittämään sivustollesi. Kannattaa varautua etsimään oikea yhteyshenkilö ja perustelemaan, miksi he linkittäisivät sivustollesi. Samalla kannattaa miettiä myös asiayhteys, jotta linkki ei jää pelkästään yksinäiseksi viittaukseksi verkkosivuston alaosasta.

Nimensä mukaan itse tehdyt linkit toteutetaan ja haalitaan jollain tavalla itse. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi blogien kommentit, erilaiset hakemistot, keskustelufoorumit, vierasblogit ja ostetut linkit.  Monet puhuvat, että itse tehdyt linkit eivät kuitenkaan välttämättä ole enää paras tapa saada linkkejä sivustollesi. Google voi pitää tällaista toimintaa linkkijärjestelynä. Kaikki itse tehdyt linkit eivät kuitenkaan automaattisesti ole huonoja. Näiden kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana ja miettiä, antaako linkki oikeasti arvoa lukijalle ja sivustollesi vai onko se vain jollain tavalla keinottelua. 

Miten linkit voivat kasvattaa liiketoimintaasi?

Tässäkin tekstissä on painotettu kokonaisvaltaisen hakukoneoptimoinnin tärkeyttä, eikä turhaan. Googlessa tehdään yli 85 tuhatta hakua sekunnissa ja noin 68% klikkauksista kohdistuu viiteen ensimmäiseen hakutulokseen. Ihmiset käyttävät yhä enemmän hakukoneita ostopäätöstensä tukena. On siis sanomattakin selvää, että Googlessa kannattaa olla ensimmäisten hakutulosten joukossa, jotta asiakas löytää sinut eikä kilpailijoitasi. Hakukoneoptimointi on kokonaisuudessaan pitkä prosessi, mutta se luo sinulle onnistuessaan säännöllistä asiakasvirtaa ilman mainoseuroja. 

Laadukkaat linkit liittyvät oleellisena osana hakukoneoptimointiin ja sitä kautta verkkosivuston sijoituksiin hakukoneissa. Hakukoneet etsivät uutta laadukasta sisältöä vierailemalla uudestaan vanhoilla sivustoilla ja etsimällä niistä uusia linkkejä. Laadukkaiden linkkien saaminen sivustollesi voi siis merkittävästi kasvattaa mahdollisuuksiasi sijoittua kärkikolmikkoon Googlen etusivulla. Haluathan uuden sisältösi mahdollisimman monen lukijan tietoisuuteen.

Linkkien avulla sivustosi saa myös liikennettä. Tämä ohjaa aihealueesta kiinnostuneita ihmisiä yrityksesi tuotteiden tai palveluiden pariin. Mikäli linkittävän sivuston aihealue on relevantti, voi sieltä saatu liikenne tarkoittaa myös potentiaalisia asiakkaita ja myynnin kasvua.

Linkkien rakentamisessa saatetaan monesti keskittyä pelkästään itse linkkiin. Teknisen hyperlinkin lisäksi lukijalle on tärkeää tarjota arvokasta sisältöä ja lisätietoa aihealueesta. Ottaessasi yhteyttä sidosryhmiisi tai potentiaaliseen blogiin, josta haluaisit linkkejä verkkosivustollesi, tulet samalla levittäneeksi tietoa yrityksestänne. Tämä voi auttaa rakentamaan pitkäaikaisia suhteita toimialasi keskeisten vaikuttajien kanssa ja kohottamaan brändisi tunnettuutta.