Kansainvälisesti menestyvä verkkokauppa vaatii rohkeutta ja hyvän tiimin

Growth marketing Growth hacking

Generon vuoden viimeinen aamiaistilaisuus keräsi paikalle verkkokaupasta kiinnostuneen kuulijakunnan. 5.12.2019 pidetyssä aamiaisilaisuudessa kuultiin kaksi mielenkiintoista menestystarinaa Haltin ja Finnish Design Shopin verkkokaupoista. Lopuksi Generon perustajajäsen ja SEO-asiantuntija Jonathan Björkskog kertoi kuusi tärkeää syytä, miksi hakukoneoptimointi on tärkeä tekijä menestyvän verkkokaupan taustalla.

Kansainvälisesti menestyvä verkkokauppa vaatii investointeja ja rohkeutta 5


Kansainvälinen verkkokauppa on Finnish Design Shopin kasvun avaintekijä

Maailman suurimman pohjoismaisen designin verkkokaupan, Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Teemu Kiiski kertoo, että verkkokaupan menestystekijöitä ovat tarkasti valittuun tuotesegmenttiin sidottu liikeidea, omissa käsissä oleva logistiikka sekä verkkokaupan jatkuva kehittäminen.

Finnish Design Shopin fokus on alusta asti ollut globaali markkina, jolle verkkokauppa on tarjonnut luontevan väylän. Finnish Design Shop toimittaa tuotteitaan yhteensä yli 180 maahan. Verkkokaupasta löytyvät niin tunnettujen suunnittelijoiden designklassikot kuin uuden suunnittelijapolven uutuudet. Kaikkia tuotteita yhdistää aina pohjoismainen tyyli.

– Huolella valikoidut tuotteet ja nopea sekä luotettava toimitus luovat edellytykset hyvälle asiakaskokemukselle, Kiiski summaa.
Hän korostaa, että verkkokaupan tuotteiden takana on filosofia pohjoismaalaisesta onnellisuudesta.

Vuonna 2019 Finnish Design Shopin myynnistä 54% tulee Suomen ulkopuolelta. Kiiski rohkaiseekin laajentamaan jo olemassa olevien verkkokauppojen toimialueen globaaliksi.
– Verkkokaupan perustaminen on teknisesti helppoa, mutta menestykseen tarvitaan tietysti hyvät kumppanit, joiden kanssa kehittää verkkokauppaa, hän sanoo.

Kiiskin mukaan jatkuvan kehittämisen lisäksi yrityksen arvojen näkyminen jokapäiväisessä tekemisessä on kasvuyritykselle elintärkeää.

Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Teemu Kiiski painotti yrityksen arvojen sisällyttämistä jokapäiväisessä tekemisessä.

Haltille verkkokauppa tuo myynnin lisäksi globaalia tunnettavuutta

Suomalaisen premium-ulkoilubrändi Haltin verkkokauppa on avannut ovet brändin kansainvälistymiselle.

– Verkkokauppamme yhtenä tarkoituksena on tuottaa meille globaalia kasvua ja lisätä tunnettuutta kohdemaissa, Haltin toimitusjohtaja Sami Kiiski sanoo.

Pohjoismaiden lisäksi Haltin fokus on Pohjois-Amerikassa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopan saksankielisillä alueilla.
Kiiski summaa, että tuottavan verkkokaupan takana on tärkeää olla hyvä tiimi ja valmius investoida. Haltilla kaiken tekemisen lähtökohtana on digitaalisuus ja testaaminen.

Tämän lisäksi Kiiski korostaa sisältöjen merkitystä ja tarinan kerronnan voimaa. Hyvät sisällöt syntyvät Kiisken mukaan kuluttajien tarpeiden ymmärtämisestä.
Halti on tehnyt Generon kanssa yhteistyötä kesäkuusta 2019 lähtien.
– Tekemisen ytimessä on ollut asettaa ROI etusijalle.

Kansainvälisesti menestyvä verkkokauppa vaatii investointeja ja rohkeutta
Haltin toimitusjohtaja Sami Kiiski korosti puheenvuorossaan hyvän tiimin merkitystä.


Generon SEO-asiantuntijan vinkit

Tilaisuuden päätteeksi Generon oma SEO-spesialisti Jonathan Björkskog kertoi 6 asiaa, jotka on hyvä huomioida verkkokaupan osalta. Hän korosti, että vaikka hakukoneoptimointi koetaan usein hankalaksi on sen merkitys verkkokaupalle valtavan suuri. Verkkokaupalle on elintärkeää olla näkyvissä ja helposti löydettävissä.

  1. Hakukoneoptimoinnilla saadaan hyviä tuloksia pitkällä aikavälillä.
  2. Hakukoneoptimoinnin ansiosta Googlen ja Facebookin vuosittain nousevat mainoskustannukset eivät vaikuta yhtä voimakkaasti verkkokauppasi kävijämääriin.
  3. Pelkillä mainoksilla ei koskaan tavoiteta kaikkia ostajia.
  4. Hyvin tehty SEO auttaa muita kanavia toimivaan paremmin. Se nostaa esimerkiksi Google Adsin quality scorea.
  5. Usein Googlen haussa esiintyvät brändit tuntuvat luotettavilta ja isoilta.
  6. Asiantunteva sisältö, johon muut haluavat viitata tuo sivun sisältöön linkityksiä, mikä puolestaan vahvistaa sivuston merkitystä Googlessa.

    Kansainvälisesti menestyvä verkkokauppa vaatii investointeja ja rohkeutta 10
    Generon SEO-asiantuntija Jonathan Björkskog kertoi miksi löydettävyys ja näkyvyys ovat verkkokaupalle elinehto.