Generon näkemys digitaalisesta markkinoinnista

Growth marketing

Tulosten mitattavuus on suurin ero digitaalisen ja perinteisen markkinoinnin välillä. Digimarkkinointi mahdollistaa nopean tiedon jakamisen ja reagoinnin kuluttajien kommenttien pohjalta. Mutta mitä muuta digitaalinen markkinointi on tuonut tullessaan?

 

”Digitaalinen markkinointi on kuin steroideilla piristetty puskaradio”

Rasmus Östman, CEO & Co-founder, Genero

Valitse Digitaalinen markkinointi mitattavuuden vuoksi

Perinteisessä markkinoinnissa täytyy arvailla, mikä toimii ja mikä ei. Usein se on myös kalliimpaa kun digitaalinen markkinointi, sillä hyvän mainospaikan saaminen vaikuttaa oleellisesti kampanjan onnistumiseen. Isommalla rahalla saa ison mainoksen lehteen tai pidemmän spotin televisioon. Tulokset vääristyvät kun kuluttaja kaivaa mainostauon aikana esille puhelimensa tai piipahtaa jääkaapilla.

Perinteisen mainonnan tuloksista saa tilastoja työläiden kyselytutkimusten kautta. Tässä piileekin suurin ero perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin välillä. Digitaalisesta markkinoinnista saa välittömästi tuloksia. Markkinoija pystyy näkemään heti kuinka moni on nähnyt mainoksen, ja moniko on siihen jollain tavalla reagoinut.

Esimerkiksi Facebook tarjoaa mainostajan käyttöön myös niin sanottua “brand recall” -tietoa, eli arviota siitä, kuinka moni mainoksen nähneistä muistaa sen. Tämä helpottaa kampanjan optimointia.

 

digitaalinen markkinointi

 

Growth marketing -toimisto Genero on keskittynyt digitaaliseen mainontaan, koska se mahdollistaa tarkemman tuloksellisuuden. Digimarkkinoinnissa voi myös vaivattomasti kokeilla useita erilaisia versioita samasta mainoksesta. Näin ollen toimivan konseptin sisältöä ei tarvitse arvailla, vaan sen voi rakentaa käytännön tulosten pohjalta.

Yksi asia ei kuitenkaan muutu. Markkinoinnin onnistuminen vaatii edelleen hyvää, laadukasta ja kekseliästä sisältöä.

 

Digitaalinen markkinointi on nykypäivän puskaradio

Generolla ollaan sitä mieltä, että digitaalisen markkinoinnin onnistumisen edellytyksenä ovat yritysten kilpailukykyiset tuotteet ja palvelut. Koska asiakkaat voivat helposti ilmaista ajatuksensa yrityksestä suoraan sosiaalisessa mediassa, tulee markkinoinnin lähtökohtien olla kunnossa.

Enää ei ole väliä sillä, onko yritys suuri tai pieni, kunhan se tarjoaa asiakkailleen selkeää lisäarvoa. Generolla uskotaan, että rehellisimmät yritykset pärjäävät jatkossakin. Haluamme auttaa tällaisia yrityksiä saamaan viestinsä kuuluviin. Hyvillä ja rehellisillä lupauksilla kannattaa rakentaa brändiä, ja lunastaa itselleen uskollisia asiakkaita. 

Iso budjetti ei enää ole ainoa seikka, jonka avulla rakennetaan vahvoja brändejä. Tosin suurella rahalla tehdyt kampanjat tuntuvat vieläkin voittavan mainosalan palkintoja. Digitaalisissa kanavissa tehokkaan ja onnistuneen kampanjan voi toteuttaa myös pienellä budjetilla, kunhan luova toteutus on kohdillaan.

Kampanjan luovuus on siis tärkeää. Mutta, miten luova kampanja määritellään? Onko se kampanja, joka saa eniten katselukertoja YouTubessa tai Facebookissa, vaikka katsojat eivät ymmärtäisikään mainoksen pääpointtia? Vai onko luova kampanja sellainen, jossa kärkiviesti tiivistyy täsmällisesti, ja jonka myötä lupaukset ja edut tulevat niin selkeästi esiin, että se näkyy myös myyntiluvuissa?

Katselukertojen ja tykkäysten jahtaaminen ei ole ainoa tavoite, koska perimmäinen tarkoitushan on saada kohderyhmä ostamaan parempia tuotteita tai monipuolisempia elämyksiä.

genero-analytics.jpg

 

Generon perustamisesta lähtien olemme tehneet töitä kustannustehokkaalla tavalla, pitkän aikavälin tavoitteet mielessä pitäen. Generon henkilöstön eli Genero Crew’n monipuolinen kokemus alalta ja kyky miettiä kriittisesti asioita, ovat auttaneet toimistoamme toteuttamaan monia onnistuneita kampanjoita.

Opittu on ainakin se, että jatkuvalla analysoinnilla ja optimoinnilla voi tehokkaasti rakentaa arvokkaisiin lupauksiin perustuvia brändejä. Myyntiluvut ja uskolliset asiakkaat ovat puolestaan yrityksen menestyksen seuraamisen kannalta tärkeitä mittareita.

”Valitettavan moni yritys yrittää matkia maailmanluokan brändejä, ja kopioivat näiltä asioita omaan markkinointiinsa, useimmiten tuloksetta. Tärkeintä on muistaa, että näiden vahvojen brändien taustalla voi olla jopa 40-50 vuoden työ ja ainutlaatuisia tuotteita, joita kohderyhmä oikeasti rakastaa.”

 

Kolme tärkeintä asiaa markkinoinnissa:

  1. Tuote. Tuotteen tai palvelun on oltava aidosti kilpailukykyinen.
  2. Arvot. Yrityksen arvoihin perustuvalla hyvällä tarinalla on oleellinen osa menestyksekkäässä markkinoinnissa.
  3. Viestintä. Ainutlaatuisen viestin on tavoitettava kohderyhmä, jotta brändiin voi rakastua. Digitaaliset kanavat mahdollistavat viestin nopean leviämisen kuluttajalta toiselle. Siksi digitaalinen markkinointi on kuin steroideilla piristetty puskaradio.

Digitaalinen markkinointi on jo tätä päivää

Mediakulutus keskittyy yhä enemmän digitaalisiin kanaviin. Perinteisiä tv-kanavia katsotaan jatkuvasti vähemmän. Uutisia ei katsota enää tv:stä samaan tapaan kuin ennen, vaan luetaan puhelimen näytöiltä. Niinpä myös yritysten on hyvä pysyä ajan tasalla, olemalla siellä missä asiakkaatkin. Juuri tämän vuoksi Generon toiminta on ollut kannattavaa, sillä yritykset ovat enenevässä määrin ymmärtäneet digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet.

Tulevaisuudessa kannattaa keskittyä hyvään viestintään, laadukkaaseen sisältöön ja lisäarvon tuottamiseen. Yhdessä tarkkaan harkitun markkinointisuunnitelman kanssa on rohkeasti kokeiltava uusia asioita. Eri kanavien mukana tulee samalla enemmän kilpailua asiakkaiden ajasta, mikä entisestään lisää hyvän sisällön merkitystä.

Lopuksi voidaan vielä todeta, että vaikka digitaaliset mahdollisuudet kehittyvät, ei perusasioita myöskään saa unohtaa. Yrityksen pitkäaikaiset arvot ja lupaukset ovat yrityksen bändin arvokkaimpia osia. Kun strategia on selkeä ja kohderyhmät tiedossa, on helppo päättää millaisia kanavia erityisesti kannattaa kokeilla, ja millaiseen markkinointiin ei kannata keskittyä.  

 

Haluatko kuulla lisää digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista?

Genero on täyden palvelun growth marketing -toimisto. Palvelemme asiakkaitamme esimerkiksi digistrategian, kampanjasivujen ja hakusanamainonnan kanssa. Meillä on onnistuneita töitä eri aloilta. Katso esimerkiksi, miten Friends & Brgrs lanseerauskampanja tehtiin Tanskassa, Klingelin verkkokaupan myyntiä kehitettiin, ja Sundströmille luotiin responsiivinen verkkosivusto.