Sundström – Käyttäjä- ja hakukoneystävällinen responsiivinen verkkosivusto

Tausta

Jo vuonna 1966 perustettu Sundström Oy on maanrakennukseen keskittynyt merkittävä suomalainen perheyritys. Yrityksen nettipresenssi oli kuitenkin aikaansa jäljessä, eikä vastannut enää sitä laadukasta ja joustavaa palvelua, joka on alusta asti ollut yrityksessä toiminnan keskiössä.

 

Haaste

Yrityksen kotisivut eivät toimineet mobiililaitteilla, mikä alkaa olla tänä päivänä ehdoton vaatimus kaikenlaisille verkkosivustoille, toimialasta tai yrityksen koosta riippumatta. Sivustolla oli myös verrattain vähän sisältöä Sundströmin tarjoamista palveluista, minkä vuoksi yritystä ei löytynyt hakukoneista, sille tärkeimpien avainsanojen avulla. Lisäksi kotisivujen visuaalinen ilme kaipasi päivittämistä ja sivuston tulisi olla kaksikielinen, sillä yritys toimii pääasiassa Pohjanmaan alueella.

Viestinnän kannalta sivustolla haluttiin korostaa selkeämmin Sundströmin vahvaa ammattitaitoa, pitkää kokemusta ja palveluvalikoiman laajuutta. Asiakas itse toivoi kotisivuilta helppokäyttöisyyttä, jotta he voisivat itse päivittää tarvittaessa esimerkiksi kalustoluetteloaan.

 

Ratkaisu

Jotta kaikki tavoitteet saavutettaisiin, päätimme rakentaa verkkosivuston alusta asti uudelleen. Sivuston rakenne suunniteltiin huolellisen avainsana-analyysin pohjalta alaa paremmin ymmärtävän asiakkaan kommentit huomioiden. Julkaisualustaksi valittiin WordPress, joka on hyvin mukautuva, helppokäyttöinen ja visuaalinen valinta yritysten verkkosivuille.

Käyttäjäystävällisyyden ja hakukonenäkyvyyden parantamiseksi sivustolle tuotettiin paljon sisältöä eri kategorioihin jaoteltujen palvelujen ympärille. Yhteydenottoa ja tarjouksen pyytämistä helpotettiin lisäämällä sivustolle palvelukohtaiset yhteydenottolomakkeet.

Sivuston visuaalinen ilme uudistettiin niin ikään täysin ja ulkonäön suunnittelussa otettiin huomioon sekä tietokonetta että mobiililaitteita käyttävät kävijät. Kuvaussuunnitelman perusteella toteutetun valokuvauksen kautta päästiin päivittämään myös sivuston kuvamaailma.

 

 

Tulokset

Tuloksena oli käyttäjä- ja hakukoneystävällinen responsiivinen verkkosivusto, joka skaalautuu näytölle automaattisesti sen mukaan, millaisella laitteella kävijä sivustolla vierailee. Optimoidun rakenteen ja sisällön avulla sivusto saavutti myös huomattavasti lisää näkyvyyttä hakukoneissa.