SLC – 6 hyvää syytä valita suomalaista ruokaa

Tausta

Ruotsinkielisten maataloustuottajien keskusliitto SLC r.f. otti yhteyttä Generoon, koska halusi apua viestintäkonseptin ja markkinointisuunnitelman kehittämiseen. Tavoitteena oli korostaa suomalaisia elintarviketuottajia ja suomalaisen ruoan etuja.

Haasteena oli saada tiivistettyä suuri määrä tietoa muutamiin kuluttajille tärkeisiin konkreettisiin viesteihin.

Kampanjan tavoitteet

Tavoitteet jaettiin kolmeen eri vaiheeseen:

  1. Lisätä luovuutta – käyttäen sosiaalista mediaa ja verkkomainontaa tavoitettiin tehokkaasti suomenruotsalainen kohderyhmä
  2. Hyödyntää niitä jotka ovat eniten kiinnostuneita vierailemaan nettisivuilla keräämällä uudelleenmarkkinointisegmentti tulevaa viestintää varten
  3. Luoda sitoutuminen orgaanisten viestien saamiseen ja saada ihmiset valitsemaan suomalaista ruokaa

Konsepti – 6 hyvää syytä valita suomalaista ruokaa

Lukemattomiin monimutkaisiin faktoihin ja argumentteihin perustuen valitsimme 6 erilaista pääviestiä, joita halusimme kampanjassa korostaa:

  1. Pohjoismaissa käytämme vähiten antibiootteja
  2. Maailman puhtain ruoka
  3. Suomalainen ruoka on parempaa ilmastolle
  4. Tiedät mistä ruokasi tulee
  5. Eläimet elävät hyvissä oloissa
  6. Lähes 300 000 työpaikkaa

Sisältö ja media

Loimme mediasuunnitelman, joka pitää sisällään slc.fi -sivuston, Facebookin, Instagramin sekä Facebook-mainontaan keskittyvän YouTuben kampanjasivun.

Lyhyessä ajassa loimme yhteensä n. 100 postausta ja mainosta Facebookiin ja Instagramiin. Kampanjajakson aikana testasimme mikä sisältö toimi parhaiten orgaanisesti ja optimoimme myöhemmän mainonnan sen mukaisesti.

 

 

SLC - 6 hyvää syytä valita suomalaista ruokaa

 

SLC - 6 goda orsaker att välja finländsk mat 4

Tulokset

Facebook-mainonta tuotti huomattavasti parempia tuloksia kuin olimme odottaneet. Tavoitimme kolme kertaa enemmän ihmisiä 25% alhaisemmalla mediabudjetilla kuin oli suunniteltu.

Saimme myös Facebookista 5 kertaa suuremman sitoutumisen kuin samaan kategoriaan kuuluvat muut sivut. Sisältö sai yli 2800 jakoa Facebookissa.

Tulokset näyttävät että on kannattavaa luoda vahva viestintäkonsepti sekä sellaista sisältöä joka on tärkeää kohdeyleisölle.

Kampanjan aikana tavoitimme yli 160 000 suomenruotsalaista. Tuottajien reaktiot olivat erittäin positiivisia, koska kampanja toi niin paljon sitoutumisia sosiaalisessa mediassa.

SLC - 6 goda orsaker att välja finländsk mat 5

 

SLC - 6 hyvää syytä valita suomalaista ruokaa 4

 

”Me SLC:llä olemme erittäin tyytyväisiä kampanjaan, joka ylitti odotukset. Kampanjan avulla onnistuttiin konkretisoimaan vaikeita kysymyksiä kuuteen selkeään pääviestiin. Lisäksi suomalainen elintarviketuotanto ja tuottajat saivat paljon tukea suomenruotsalaisilta kuluttajilta.”

-Mia Wikström, tiedottaja, SLC