Menestyksen resepti: Online-asiakashankinnan optimointi Ruokaboksille

Kun yhdistetään rohkea asiakas ja proaktiivinen kasvutiimi, saadaan aikaan hienoja tuloksia. Me kasvatimme Ruokaboksin online-myyntiä 340 % optimoimalla digitaalisen markkinoinnin ja asiakashankinnan. Lisäksi autoimme Ruokaboksin puhelinmyyntitiimiä hankkimalla satojatuhansia lämpimiä liidejä. 

 

Tulokset:

340% uusia asiakkaita online-kanavista
Satojatuhansia lämpimiä liidejä
Merkittävä kasvu konversioissa
4.9/5 asiakastyytyväisyys

 

Genero <3 Ruokaboksi

Ruokaboksi on suomalainen ruokakassipalvelu, joka toimittaa reseptit ja raaka-aineet herkullisiin aterioihin suoraan asiakkaiden kotiovelle. Ruokaboksin avulla on helppoa kokeilla uusia reseptejä ja ruokia ilman turhaa sähläämistä. Lyhyesti sanottuna: vähemmän aikaa ruokakaupan jonossa ja enemmän aikaa läheisten kanssa hyvästä ruoasta nauttien.

Ruokaboksi oli yksi ensimmäisistä toimijoista Suomen ruokakassimarkkinoilla, vastaten rohkeasti uusiin trendeihin sekä kuluttajien kasvaneeseen kiinnostukseen ruokakassipalveluita kohtaan. Tämä yhdessä rohkeiden investointien kanssa on mahdollistanut yrityksen nousun markkinajohtajaksi. Ruokaboksin vahva asema ja brändi Suomen markinoilla auttaa nopeasti kasvavan kilpailun kanssa. 

Generon ja Ruokaboksin yhteistyö alkoi vuoden 2020 lopussa. Heti yhteistyön alettua ihastuimme Ruokaboksin tiimin kunnianhimoiseen asenteeseen ja rohkeuteen kokeilla uusia asioita. Ruokaboksin tiimi luottaa meihin ja antaa meille vapautta löytää uusia, entistä parempia tapoja tehdä markkinointia. Budjettia ei ole, kunhan saavutamme luvatut tulokset. Tämä mahdollistaa median kulutuksen skaalauksen ja täten koko liiketoiminnan skaalauksen. Ainoa ehto on, että saavutamme tuloksia suhteessa valittuun KPI-mittariin, asiakashankintahintaan (CAC). Meille tämä sopii mainosti, sillä median kulutus ei rajoita meitä ja voimme keskittyä olennaiseen; kasvattamaan asiakkaamme liiketoimintaa. 

Haaste: oikean kasvutaktiikan löytäminen

Ruokaboksilta löytyy kunnianhimoa, ja siitähän me pidämme. Yrityksen tavoittena on vallata koko Suomi ja olla markkinoiden paras. Nuorena startuppina Ruokaboksilla oli kuitenkin rajoitetusti resursseja, mikä hankaloitti suurten suunnitelmien toteuttamista. Ruokaboksilla oli lisäksi ollut vaikeuksia media mixin optimoinnissa ja oikean työskentelytavan löytämisessä kasvun maksimoimiseksi, joten he päättivät etsiä apua toimistolta. Ja niin alkoi yhteinen tarinamme. 

Menestyksen resepti: Online-asiakashankinnan optimointi Ruokaboksille

Menestyksen resepti: analysointi, optimointi ja sitouttaminen

Työmme alkoi Ruokaboksin mainostilien analysoinnilla ja optimoinnilla. Keskityimme erityisesti Google- ja Facebook-mainoksiin. Teimme tiivistä yhteistyötä Ruokaboksin myyntitiimin kanssa, jotta pystyimme sovittamaan mainokset myyntipuheisiin ja löytämään uutta tietoa kohdeyleisöstä. Tärkein havainto oli, että ihmiset tulevat Ruokaboksin asiakkaiksi, koska Ruokaboksi tuo helpotusta hektiseen arkeen ja se on lisäksi loistava tapa kokeilla uusia ruokia ja reseptejä ilman ylimääräistä vaivaa. Tähän avainviestiin keskityimme siis mainoksissakin. Oivallusten perusteella keksimme myös CTA: n, joka on hyvin yksinkertainen, mutta erittäin tehokas. 

Ruokaboksi antoi meille vapaat kädet markkinointibudjetin ja kampanjoiden suhteen. Ainoa mittari, jota he halusivat pitää silmällä, oli asiakashankintahinta (CAC). Tämä antoi meille vapauden kokeilla uusia taktiikoita ja löytää tapoja, jotka toimivat parhaiten. Kovalla testaamisella onnistuimme vihdoin löytämään optimaalisen CAC:n.

Konversioiden kasvattamiseksi keksimme uusia keinoja sitouttaa yleisöä online-kanavissa. Jaoimme 10 € alennuksia ja pidimme kilpailuja, joissa potentiaaliset asiakkaat pystyivät voittamaan Ruokaboksin palvelun kuukaudeksi. Kehitimme myös testin, jonka avulla ihmiset pystyvät selvittämään, mikä kolmesta erilaisesta Ruokaboksista olisi paras juuri heidän tarpeisiinsa. Nämä taktiikat auttoivat luomaan paljon liikennettä verkkosivuille sekä toivat roppakaupalla laadukkaita liidejä ja uusia asiakkaita Ruokaboksille. 

Vuoden alussa Ruokaboksi alkoi toimia uusilla paikkakunnilla hankkiakseen uusia asiakkaita. Siispä kohdensimme mainontaa tietyille alueille aktivoidaksemme potentiaalisia asiakkaita uusilla alueilla. Ihmiset pystyivät myös äänestämään postinumeronsa Ruokaboksin seuraavaksi uudeksi alueeksi ja tulemaan testiasiakkaaksi. Tuloksena oli paljon lämpimiä liidejä ja lopulta uusia asiakkaita, mikä varmisti pehmeän laskeutumisen uusille alueille ympäri Suomea. 

Uusien asiakkaiden lisäksi monipuolinen strategiamme tuotti satojatuhansia uusia liidejä, jotka ojensimme eteenpäin Ruokaboksin puhelinmyyntitiimille. Kylmien liidien vaihtaminen lämpimiin puhelinmyynnissä oli menestys ja se kasvatti uusien asiakkaiden määrää entisestään. 

Operatiivisten taktiikoiden lisäksi Generon työskentelytapa kasvusprinttien kanssa osoittautui hyväksi mätsiksi Ruokaboksille. Kun tekninen osaaminen, kasvuhakkerointi ja luovat taidot yhdistetään yhteen kasvutiimiin, on tuloksena proaktiivista, idearikasta ja sitoutunutta tekemistä. 

Menestyksen resepti: Online-asiakashankinnan optimointi Ruokaboksille 1

Oikea taktiikka tuo tuloksia 

Vain kuuden kuukauden aikana olemme kasvattaneet myyntiä ja konversioita räjähdysmäisesti pitäen silti kuuluisan CAC:n sovitun budjetin alla. Pelkästään online-kanavista saatujen uusien asiakkaiden määrä on kasvanut 340 % edelliseen vuoteen verrattuna.

Kirsikkana kakun päällä olemme onnistuneet tuottamaan satoja tuhansia lämpimiä liidejä Ruokaboksin puhelinmyynnille kasvun jatkamiseksi. Kylmien liidien vaihtaminen lämpimiin puhelinmyynnissä oli menestys, johtaen 11,76 % kasvuun konversioissa. Matkan varrella olemme myös onnistuneet pitämään asiakkaat tyytyväisinä ja saavuttamaan 4,9/5 asiakastyytyväisyyden.

Generon ja Ruokaboksin on yhteistyö, joka ei näytä vain hyvältä paperilla, mutta tuntuu myös hyvältä. Se on todiste siitä, että kun yhdistämme rohkean asiakkaan sekä ennakoivan ja omistautuneen kasvutiimin, voimme saavuttaa hienoja tuloksia. 

Varsinainen menestyksen resepti. 

Menestyksen resepti: Online-asiakashankinnan optimointi Ruokaboksille 2