Friends Brgrs – Joukkorahoituskampanja keräsi miljoona euroa ennätysajassa
Genero ja Friends & Brgrs loivat vain muutamassa viikossa joukkorahoituskampanjan, joka keräsi miljoona euroa. Osakeanti merkittiin yli vain seitsemän päivää kampanjan julkistamisen jälkeen.
Video – Equity for friends
Onnistuakseen joukkorahoituskampanja tarvitsi videon, joka esitteli selkeästi Friends & Brgrsin konseptin ja vision. Videon tuotti Generon videotuotantotiimi.
Tausta – Generon ja Friends & Brgrsin tiivis yhteistyö on luonut puitteet onnistuneelle viestinnälle
Fresh casual -hampurilaisketju Friends & Brgrs perustettiin vuonna 2014, ja sillä on tällä hetkellä viisi ravintolaa Pietarsaaressa (2014), Helsingissä (2015), Tampereella (2016), Oulussa (2016) ja Kööpenhaminassa (2016). Yritys on kasvanut nopeasti, ja sen liikevaihdon arvioidaan olevan noin 6 miljoona euroa vuonna 2016.
Genero on auttanut Friends & Brgrsia brändistrategian luomisessa, konseptoinnissa ja viestinnässä alusta asti. Tavoitteena on koko ajan ollut luoda läheinen suhde Friends & Brgrsin ja sen asiakkaiden välille. Markkinointi on keskittynyt sosiaaliseen mediaan, jonka avulla on luotu vuoropuhelua asiakkaiden kanssa sekä tehty PR:ää ja yhteistyötä mielipidevaikuttajien kanssa. Friends & Brgrsin asiakkaat ovat somen kautta osallistuneet aktiivisesti konseptin ja tuotteiden kehittämiseen.
Miksi joukkorahoitus?
”Kun perustimme Friends & Brgrsin, huomasimme, ettei perinteinen tapa tehdä asioita ole aina paras. Franchisingin sijaan halusimme tehdä yhteistyötä ihmisten kanssa, jotka jakavat intohimomme hampurilaisiin.” – Friends & Brgrsin toimitusjohtaja ja perustaja Peter Fagerholm
Friends & Brgrsilla on tällä hetkellä lähes 20 000 fania Facebookissa ja noin 4800 seuraajaa Instagramissa. Nämä seuraajat ovat osallistuneet aktiivisesti yrityksen kehittämiseen, ja siksi Friends & Brgrs halusi tarjota heille mahdollisuuden ryhtyä omistajiksi.
Kampanjan tavoite
Friends & Brgrs aikoo seuraavien kolmen vuoden aikana avata 2–3 uutta ravintolaa vuosittain Eurooppaan. Joukkorahoituskampanjan tavoite oli nostaa 620 000 – 980 000 euron riskipääoma uusien ravintoloiden avaamiseksi.
Kampanja-aika
Suunniteltu kampanja-aika: yhteensä 8 viikkoa
Kampanja alkoi valitulle kohderyhmälle suunnatulla 2 viikon kampanjalla.
8. marraskuuta kampanja lanseerattiin yleisölle lehdistötiedotteella sekä some- ja word of mouth -markkinoinnilla. Kampanjan oli tarkoitus kestää joulukuun 20. päivään asti, mutta se päättyi vain viikko aloittamisen jälkeen, kun anti merkittiin täyteen.
Joukkorahoituskampanjan markkinointikampanja
Viestinnän tone of voice
Emme olisi päässeet näin pitkälle ilman teitä, upeat asiakkaamme. Siksi haluamme tarjota mahdollisuutta hypätä kyytiin tälle matkallemme osallistumalla joukkorahoituskampanjaan. Monet ravintolaketjut valitsevat franchisingin, mutta me teemme mieluummin yhteistyötä ihmisten kanssa, jotka jakavat intohimomme hampurilaisiin.
Kampanja sai ihmiset osallistumaan ja tavoitti yli 100 000 henkilöä
Kampanja sai huomiota myös Instagramissa ja Twitterissä
Tulos – Joukkorahoituskampanja herätti valtavaa kiinnostusta Friends & Brgrsia kohtaan
Osakeanti ylimerkittiin viikossa sen jälkeen, kun se julkistettiin yleisölle.
Yhteensä yli 550 sijoittajaa kahdeksasta eri maasta.
Kampanja herätti kiinnostusta ja sai julkisuutta suurissa tiedotusvälineissä.