8 asiaa, jotka kannattaa tietää inklusiivisesta markkinoinnista

Muut

Inklusiivinen markkinointi on paitsi eettistä, myös taloudellisesti kannattavaa. Näin teet markkinoinnistasi inklusiivista ja vältät pahimmat virheet.

Sanapari inklusiivinen markkinointi kuulostaa vaikealta. Mitä ihmettä se oikein tarkoittaa? Yksinkertaisesti tätä: ihmiset ovat erilaisia. Annetaan sen näkyä.

Inklusiivinen markkinointi huomioi sen, että edustamme eri sukupuolia, ikäryhmiä, seksuaalisuuksia sekä etnisiä ja sosiaalisia taustoja. Olemme erikokoisia ja kehoillamme on erilaisia ominaisuuksia.

Miksi markkinoijien sitten kannattaisi kiinnostua tällaisesta, paitsi tietenkin eettisyyden takia?

Siksi, että tutkimusten mukaan inklusiivinen markkinointi on myös taloudellisesti kannattavaa. Yhdysvaltalaisen mainostoimiston Heatin raportin mukaan 69 prosenttia inklusiivista markkinointia harjoittavista brändeistä onnistui kasvattamaan osakkeensa arvoa 44 prosenttia seitsemän kvartaalin aikana.

Noin 70 prosenttia yhdysvaltalaisista milleniaaleista kertoi Accenturen tutkimuksessa valitsevansa kahdesta brändistä sen, jonka mainoksissa ja kampanjoissa on diversiteettiä. Microsoft Advertisingin tutkimuksen mukaan taas 70 prosenttia vastaajista luotti brändiin enemmän, jos sen mainoksissa oli moninaisuutta.

Strategi ja konsultti Sonia Thompson ennusti talouslehti Forbesissa tammikuussa, että inklusiivinen markkinointi on markkinoinnin tulevaisuus. Sen avulla yritys voi tavoittaa uusia, kiinnostavia kohderyhmiä ja kertoa arvoistaan.

Mutta miten se oikein tehdään? Tässä seitsemän nyrkkisääntöä.

1. Tunnista ennakkoluulosi ja oletuksesi

Tämä on ehkä vaikein askel. Äkkiseltään jokainen tuppaa ajattelemaan, ettei erottele ihmisiä esimerkiksi sukupuolen, seksuaalisuuden, iän tai etnisyyden perusteella. Ole rehellinen itsellesi. Liitätkö tiettyihin ihmisryhmiin stereotypioita? Ajatteletko esimerkiksi, että sukupuoli liittyy ajotaitoon tai että varttuneet ihmiset ovat söpöjä maskotteja?

Entä minkälaisia uutislähteitä, lehtiä, somekeskusteluja ja kirjoja luet? Ovatko niiden tekijät homogeenisiä, itsesi kaltaisia ihmisiä? Jos ovat, laajenna perspektiiviäsi ja seuraamiasi kanavia.

Inklusiivinen markkinointi edellyttää laajaa näkemystä maailmasta ja jatkuvaa tietojen päivittämistä.

2. Vältä tokenismia

Tokenismi tarkoittaa moninaisuuden näennäistä huomioimista: ryhmäkuvaan otetaan esimerkiksi yksi musta ihminen, yksi vammainen ihminen tai yksi homo ja kuvitellaan, että tämä riittää. Tokenismissa moninaisuus ei ole aitoa eikä sisäistettyä vaan pinnallista ja poseeraavaa.

Hyvesignaloinniksi kutsutaan tekoa, jonka tarkoitus on osoittaa, että tekijä on ”hyvien puolella”. Henkilö saattaa esimerkiksi sanoa kannattavansa homojen oikeuksia mutta ei tee mitään niiden eteen – tai tekee, mutta vain kerran vuodessa Pride-viikon aikana.

Teko jää kuitenkin merkityksettömäksi, jos se tehdään vain kerran ja vain siksi, että muut odotettavat sinun tekevän niin. Aidosti inklusiivinen markkinointi on moninaista jatkuvasti.

3. Kysy, kysy ja kysy

Vaikka lukisit kuinka monta opasta ja artikkelia, et luultavasti tule mestariksi inklusiivisessa markkinoinnissa, mikäli et keskustele erilaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa. Kaikkein tärkeintä on kysyä!

Mikäli aiot sisällyttää markkinointiisi ihmisiä eri vähemmistöryhmistä, haastattele heitä. Selvitä, minkälaisia heidän arvonsa ovat, minkälaista kieltä he käyttävät, mistä he pitävät ja mitä he ajattelevat. Näin vältät stereotyyppisten representaatioiden luomisen.

4. Ethän ole ableistinen?

Ableismi tarkoittaa vammaisten ihmisten syrjintää, vammattomuuden ihailua ja oletusta siitä, että kaikilla on samat keholliset kyvyt ja ominaisuudet. Kaikkien esimerkiksi oletetaan näkevän, kuulevan ja kävelevän samalla tavalla. Sanonta “älä usko sokeasti kaikkea mitä luet” on ableistinen, sillä se käyttää näkörajoitetta ja tietämättömyyttä synonyymeinä.

Ableismi voi merkitä myös sitä, ettei nettisivujen suunnittelussa oteta huomioon saavutettavuutta. Sivujen pitäisi olla myös niiden käytettävissä, joilla on esimerkiksi näkörajoite.

Ableismia voi välttää sosiaalisessa mediassa esimerkiksi siten, että kirjoittaa kuvan alle, mitä siinä näkyy. Jos henkilö käyttää sovellusta, joka lukee hänelle ruudulla näkyvän tekstin, liian pitkät ja monimutkaiset hashtagit voivat olla hankalia. Vältä siis niitä.

Kiinnitä muutenkin huomiota sisällön saavutettavuuteen. Sivuston pitää olla selkeä ja helposti ymmärrettävä. Yksi keino lisätä saavutettavuutta on kirjoittaa nettisivun kuviin alt-tekstit eli kuvaukset kuvien sisällöstä, esimerkiksi “lapsi leikkii koiran kanssa”. Pidä myös huoli, että esimerkiksi CTA-painikkeet erottuvat sivulta hyvin. (Jos kaipaat apua saavutettavuudessa, Genero voi auttaa.)

5. Ethän harrasta kulttuurista omimista?

Kulttuurinen omiminen merkitsee symbolien, vaatteiden tai muiden kulttuuristen elementtien hyödyntämistä kyseisen kulttuurin tai identiteettiryhmän ulkopuolella. Kulttuurista omimista voi olla esimerkiksi se, että valkoinen, länsimaalainen ihminen pukeutuu kimonoon tai alkuperäiskansan päähineeseen. Monia alkuperäiskansojen ja etnisten vähemmistöjen kulttuuripiirteitä on omittu länsimaiseen kulttuuriin.

Jos kuvaat markkinoinnissasi tiettyä vähemmistöryhmää, pidä huoli, että henkilöt todella kuuluvat kyseiseen ryhmään.

6. Löydä inklusiivinen tone of voice

Inklusiivinen markkinointi merkitsee myös sitä, että mietit sisältöjesi ja markkinointimateriaaliesi äänensävyä. Jos käsittelet tietylle ihmisryhmälle tärkeää, herkkää asiaa humoristisella tai liian arkisella äänensävyllä, se voi loukata yleisöä. Pidä siis huoli, että yrityksesi tone of voice on inklusiivinen.

Inklusiivinen markkinointi merkitsee myös inklusiivista kieltä. Jos aloitat puheesi sanoilla ”hyvät naiset ja herrat”, suljet ulkopuolelle ei-binääriset ihmiset. Samalla tavoin kannattaa välttää oletuksia ihmisten kumppanien sukupuolesta.

Huono idea on myös esittää tietyn sukupuolen edustajat stereotyyppisesti; kaikki miehet eivät ole vahvoja, ronskeja, huonoja kodinhoidossa tai välinpitämättömiä ulkonäkönsä suhteen.

7. Kiinnitä huomiota kuviin

Minkälaisia kuvia käytät markkinoinnissasi ja viestinnässäsi? Valitsetko kerta toisensa jälleen kuviin hoikkia, cis-sukupuolisia, valkoihoisia heteropareja? Cis-sukupuolisuus merkitsee sitä, että henkilön sukupuoli vastaa syntymässä määritettyä. Ihminen voi olla myös esimerkiksi muunsukupuolinen tai transsukupuolinen.

Pyri siis valitsemaan kuvia ihmisistä, jotka edustavat moninaisia seksuaalisuuksia, etnisyyksiä, sukupuolia, kehoja ja ikäryhmiä.

8. Onko yrityksesi aidosti inklusiivinen?

Minkälaisia ihmisiä yrityksessäsi työskentelee? Rekrytoidaanko sinne riittävästi eri taustoista tulevia ihmisiä? Millä tavoin moninaisuuteen suhtaudutaan ja miten siitä puhutaan? Tietävätkö työntekijät siitä tarpeeksi?

Kaikkein tärkeintä inklusiivisessa markkinoinnissa on se, että vilpittömästi uskoo moninaisuuden arvoon ympäri vuoden, ei vain Pride-kuukauden aikana. Se edellyttää myös sitä, että markkinointitiimissä on moninaisia ihmisiä. Tällöin et tule tuottaneeksi markkinointia, joka kalskahtaa epäaidolta.

Lopulta asia on hyvin yksinkertainen: kaikkia tulee kunnioittaa sellaisina kuin he ovat ja jokainen ansaitsee tulla nähdyksi.