Suurimmat AdWords-mainostajat helmikuussa 2017

Muut

MITKÄ YRITYKSET KÄYTTIVÄT ENITEN RAHAA GOOGLE ADWORDS -MAINONTAAN HELMIKUUSSA?

Tiedot tilien mainosbudjeteista ovat salaisia, mutta työkaluilla päästään aika lähelle totuutta. Julkaisemme blogissamme joka kuukausi listan edellisen kuukauden suurimmista Suomessa mainostavista Google AdWords -tileistä. Lista on koottu arvioidun Google AdWords -mediabudjetin mukaan. (Katso edellisten kuukausien suurimmat mainostajat tästä). Tässä helmikuun analyysi.

adwords mainostajat suomessa genero analyysi

PIKA-ANALYYSI

Listalta löytyy monta mainostajaa matkailualalta ja monta rahaan liittyvää sivustoa, kuten pikalainasivustoja. Suuri osa mainostajista on pysynyt samana eli listalla on ollut 48 samaa sivustoa yli puoli vuotta. Heinäkuusta eteenpäin katsottuna listalta löytyy ainoastaan kolme täysin uutta mainostajaa: halvatlennot.fi, deittisivut.fi ja treffilinjat.fi.

 

Kun verrataan top 10 listaa viime kuukauteen, niin listat ovat melkein samoja. Pari muutosta on kuitenkin tapahtunut:

  • Trivago.fi (#3) ylitti Banknorwegian.fi:n (#4) budjetin, koska ne vaihtoivat paikkaa tammikuun sijoilta neljä ja kolme.
  • Huuto.net (#8) on laittanut enemmän rahaa mainontaan ja noussut yhden sijan ylöspäin.
  • Vippi.fi ei ollut top 100-listalla lainkaan tammikuussa, mutta on nyt sijalla yhdeksän.
  • Nebula.fi ja Hotels.com käyttivät mainontaan vähemmän rahaa verrattuna tammikuuhun. Nebula.fi on listan sijalla yksitoista helmikuussa ja oli sijalla kymmenen tammikuussa. Hotels.com oli tammikuussa sijalla kahdeksan ja on nyt sijalla 15.

 

AdWords-lista verrattuna top 40 tv-mainostajien listaan

Helmikuussa 2016 vertasimme top listaa suurimpien tv-mainostajien listaan, ja teimme jälleen samanlaisen analyysin.

marmai tv mainostajat analyysi adwords mainostajat
Suurimmat TV-mainostajat viikko 6. Lähde: MarMai (2017, nro. 4)

Listojen vertailussa on mukana mainostajia, jotka panostavat markkinoinnissaan sekä tv- että Google-mainontaan, kun taas toiset ovat päättäneet panostaa mieluummin enemmän vain toiseen markkinointikanavaan. Monet ruoka-alan yritykset fokusoivat myös tv-mainontaan. Veikkaus taas on ollut tv-mainonnassa korkeilla sijoilla viikoilla 9-10 vuonna 2016 ja ensimmäisellä sijalla ainakin viikoilla 3-6 vuonna 2017, joten he panostavat paljon tv-mainontaan. Veikkaus on myös 89. helmikuun top 100 listalla ja on ollut usein aiemminkin mukana AdWords-listalla.

 

Seuraavat sivustot ovat tänä vuonna mukana molemmilla listoilla: trivago.fi, sonera.fi, tjareborg.fi, tui.fi, elisa.fi, dna.fi, power.fi, valio.fi, xxl.fi, lidl-reseptit.fi, veikkaus.fi, k-ruoka.fi, s-pankki.fi ja sokoshotels.fi. Osa näistä siis isomman brändin alla (esim. S-ryhmä). Näin ollen monet operaattorit ja matkailuyritykset käyttävät molempia markkinointikanavia.

 

Viime vuoteen verrattuna löytyy neljä sivustoa, jotka olivat molemmilla listoilla viime vuonna ja jotka vieläkin laittavat paljon resursseja sekä Google-mainontaan että tv-mainontaan. Nämä sivustot ovat trivago.fi, tjareborg.fi, elisa.fi ja dna.fi.

SUURIMMAT GOOGLE ADWORDS -MAINOSTAJAT HELMIKUUSSA 2017

Paksulla/vihreällä fontilla ovat ne sivustot, jotka ovat myös top 40 tv-mainostajien listalla.

 

booking.com
ebookers.fi
trivago.fi
banknorwegian.fi
sonera.fi
vertaa.fi
ilmainensanakirja.fi
huuto.net
vippi.fi
tjareborg.fi
nebula.fi
youtube.com
tui.fi
limiitti.fi
hotels.com
elisa.fi
autotalli.com
posti.fi
zalando.fi
danskebank.fi
momondo.fi
gigantti.fi
nelonen.fi
halvatlennot.fi
finnkino.fi
soihtu.eu
dna.fi
fortum.com
ellos.fi
hbonordic.com
ray.fi
oikotie.fi
microsoftstore.com
deittisivut.fi
power.fi
google.com
lehtikuningas.fi
watson.fi
tallinksilja.fi
valio.fi
vertaaensin.fi
etuovi.com
credigo.fi
aurinkomatkat.fi
travellink.fi
if.fi
terveystalo.com
hongkong.fi
verkkokauppa.com
kilpailuttaja.fi
ikea.com
visma.fi
huutokaupat.com
xxl.fi
lomamatkat.fi
pohjola.fi
eckeroline.fi
ticket.fi
vikingline.fi
hs.fi
rentalcars.com
wwf.fi
pampers.fi
op.fi
popvakuutus.fi
sanomakauppa.fi
redfoxsanakirja.fi
viagogo.com
ege.fi
suomilimiitti.fi
lidl-reseptit.fi
s-pankki.fi
skyscanner.fi
vistaprint.fi
nissan.fi
taloon.com
k-ruoka.fi
sokoshotels.fi
katsomo.fi
autotie.fi
helen.fi
valmennuskeskus.fi
boozt.com
norwegian.com
arvopaperi.fi
netrauta.fi
treffilinjat.fi
dansukker.fi
veikkaus.fi
lahitapiola.fi
poppankki.fi
holidayclubresorts.com
hobbyhall.fi
office.com
ukko.fi
hintaseuranta.fi
varusteleka.fi
asiakasturva.fi
apollomatkat.fi
risicum.fi

 

Lopuksi vielä 3 syytä miksi kannattaa tehdä hakukonemainontaa:

  1. Adwords-mainoksen näkevä on usein paljon lähempänä ostopäätöstä. Tämä johtuu siitä, että jos asiakas hakee Googlesta esimerkiksi “macbook tietokone nopea toimitus”, niin hän on jo paljon lähempänä ostopäätöstä verrattuna siihen hetkeen, että hän sattuu näkemään TV-mainoksen kyseisestä tuotteesta.
  2. Hakusanamainonnan tulokset näkyvät nopeasti ja tuloksista saa selkeät raportit, joten mainonnan tehokkuutta on helppo seurata. Mainoksia on myös helppo muuttaa eli päivittää niiden tekstejä tai kuvia jälkikäteen.
  3. Mainosten näyttäminen Googlessa on ilmaista, sillä yritys maksaa vain mainosten kautta sivuille tulevista kävijöistä. Halutessaan voi myös käyttää näyttökertakohtaisia hintatarjouksia Google Display-mainonnassa. TV-mainosten budjetit ovat yleensä paljon suurempia kuin hakusanamainonnan.

KIINNOSTAAKO TEHOKAS GOOGLE ADWORDS MAINONTA? OTA YHTEYTTÄ!

Olemme tehneet menestyksekästä Google AdWords -hakusanamainontaa useille asiakkaillemme ja kaikki SEM-asiantuntijamme ovat Google sertifioituja osaajia. Genero on Google Partner kumppanitoimisto. Tehokkuuden takaamiseksi kokoamme hakukonemarkkinoinnin palvelupaketin aina asiakkaan lähtökohdat ja tavoitteet huomioon ottaen. Esimerkkejä AdWords töistämme ovat mm. uusien asiakkaiden hankinta KLiNGELille ja AdWords-mainonta Rototecin brändiuudistuksessa.

partner

Tutustu Generon Google AdWords -palveluihin ja ota yhteyttä!