Onko Nordic Business Forum 2017 kiinnostava tapahtuma markkinoinnin ammattilaiselle?

Growth marketing Genero Crew

Nordic Business Forumin tämän vuotinen ohjelma on täysin erilainen viime vuoden NBF2016 -tilaisuuteen nähden, jossa teemana oli advantage eli digitalisaation, kulttuurin tai markkinoinnin kautta saavutettava kilpailuetu. Nordic Business Forum 2017 käsitteleekin tällä kertaa teemoja, kuten: resposibility, purpose sekä leadership. Pääteemana on siis vastuullisuus, ja johtamisen kautta tehtävät mielekkäät asiat, joilla tuotetaan hyvää muutosta isolle ihmisjoukolle.

 

Menestyksekkäät yritykset tietävät miksi ovat olemassa

Simon Sinek on analysoinut menestyksekkäitä yritysjohtajia ja kirjoittanut aiheesta kirjan “Start with why: How Great Leaders Inspires Everyone to Take Action”, jossa hän käsittelee Golden Circle -mallia. Sinek kirjoittaa kirjassaan hyvin konkreettisesti, miksi jotkut yritykset ovat innostavampia kuin toiset. Menestyvät yritysjohtajat osaavat selkeästi kommunikoida, miksi yritys on olemassa ja mihin se on matkalla. Sinekin mukaan useimmat työntekijät tietävät kyllä, mitä he tekevät ja miten. Menestyvät yritykset erottuvat kuitenkin sillä, että kaikki, jopa yritysten asiakkaat tietävät miksi yritys tekee niin kuin se tekee. Menestyvissä yrityksissä työntekijät ovat innostuneita ja haluavat mennä töihin, sillä he kokevat tekevänsä jotakin merkityksellistä.

Onko Nordic Business Forum 2017 kiinnostava tapahtuma markkinoinnin ammattilaiselle?

Innostava visio ja missio voi johtaa menestykseen

Yrityksen olemassaolon perustelu kuvataan usein yrityksen visiossa ja missiossa. Vastaamalla kysymyksiin: miksi yrityksesi on olemassa, miten yrityksesi työskentelee sekä mitä yrityksesi tekee ja kenelle, saadaan selville yrityksen visio (mitä yritys toivoo saavansa aikaan) sekä missio (mitä tehdään). Kun yrityksen henkilöstö tietää tekevänsä jotakin merkityksellistä on helppo ymmärtää, että työ johtaa menestykseen. Useimmat meistä työskentelemme 250 päivää vuodessa. Mukavalla ja merkityksellisellä työllä on suuri merkitys sille, että ihminen haluaa lähteä töihin aamulla, jokaisena 250 päivänä vuodessa. Harmillisen usein yritykset työstävät visioita ja missioitaan pienissä ryhmissä, usein vain johtoryhmässä taikka hallituksessa. Pahimmassa tapauksessa visiota ja missiota ei implementoida taikka arvot vain eivät kertakaikkiaan istu yritykseen.

 

Brändi rakennetaan yrityksen olemassaolon oikeutukselle

Tänä päivänä meillä kuluttajilla on satoja, ellei jopa tuhansia tuotteita ja palveluita, joista valita. Pelkillä tuotteiden ominaisuuksilla on entistä haastavampaa erottautua. Siksi brändi on ratkaisevassa asemassa ostopäätöksessä. Ostamme mieluummin yritykseltä, joka toimii joidenkin tiettyjen periaatteiden tai arvojen pohjalta. Kaikkein mieluiten ostamme kuitenkin yritykseltä, jonka tunnemme, ja joka ponnistelee jonkin hyvä asian, kuten ympäristön, työntekijöiden tai yhteisön hyväksi. Parhailla brändeillä on seuraajia sekä faneja, jotka uskovat koko sydämestään asioihin, joita yritys työstää.

 

Kuinka moni tuntee yrityksen vision tai mission?

Yritysvalmentaja Maarika Maury analysoi 150 suomalaista yritystä ja näiden 10 000 työntekijää, vuonna 2016 Vaasan Yliopistolle tekemässään tutkimuksessa. Vain 2 sadasta työntekijästä tunsi yrityksensä strategian, ja mikä pelottavinta, 87 % yritysten johdossa olevista ei osannut vastata kysymyksiin yrityksensä strategiasta, visiosta tai missiosta. Ongelma liittyy usein siihen, etteivät yritysten visiot ole konkreettisia. Lisäksi ne ovat vaikeasti ymmärrettäviä ja kytkeytyvät heikosti yrityksen toimintaan.

 

Esimerkkejä, jossa yrityksen MIKSI innostaa työntekijöitä ja asiakkaita

Patagonia

Our Mission:
Build the best product,
cause no unnecessary harm,
use business to inspire and
implement solutions to the
environmental crisis.

  1. Elä niin kuin opetat! Patagonia valmistaa vaatteensa niin, että ne kestävät mahdollisimman pitkään. Lisäksi yritys kannustaa asiakkaitaan korjaamaan tai kierrättämään vaatteensa, mieluummin kuin, että vaatteet heitetään vain pois.
  2. Anna takaisin! Patagonia antaa vähintään 1 prosentin myynnistään ja tekee vapaaehtoistyötä ruohonjuuritasolla työskenteleville hyville organisaatioille.
  3. Läpinäkyvyys! Patagonia kertoo avoimesti, missä maassa vaatteet tuotetaan, missä tehtaissa ne tehdään ja minkälainen hiilijalanjälki niillä on.

 

Genero – The Growth Marketing Co.

Missio:
Me Generolla autamme haastajabrändejä kasvamaan markkinajohtajiksi omassa kategoriassaan datalähtöisen markkinoinnin ja growth hacking -filosofiamme avulla.

Visiomme on tulla kaikkein halutuimmaksi toimistoksi, joka työskentelee sellaisten yritysten kanssa jotka haluavat tehdä tuloksellista markkinointia.

 

Tärkeimmät kysymykset, joita me Generolla kysymme:

  1. Mikä on asiakkaalle fiksuinta?
  2. Panostaisinko rahallisesti itse asiakkaana tähän ideaan, visuaaliseen uudistukseen, kampanjaan tai nettiprojektiin?
  3. Tuottaako tämä markkinointiaktiviteetti tulosta tai kasvua?
  4. Löytyisikö asiakkaalle tehokkaampaa tapaa tehdä tuloksellista markkinointia?

Mikä on se tärkein asia, joka kannustaa työntekijöitäsi?

Elä niin kuin opetat! Et voi luoda tyhjiä lupauksia tai arvoja yritykseesi. Jos yrityksellä on missiona esimerkiksi tarjota “herkullista ja ravinteikasta kouluruokaa”, tulee yrityksen joka päivä työskennellä pitääkseen lupauksensa. Miltä näyttää, jos johto toitottaa missiota, mutta samalla aikaa ostaa kaikkein halvimpia raaka-aineita, tehdäkseen mahdollisimman paljon voittoa? Miten inspiroivaa on työntekijöille tehdä silloin sitä parempaa kouluruokaa? Harmillisen paljon on esimerkkejä, joissa yritys sanoo yhtä ja tekee jotain ihan toista.

Olen innoissani Nordic Business Forum 2017 -tilaisuudesta ja toivon saavani uusia ideoita, siihen, miten me Generolla voimme auttaa isoja ja pieniä yrityksiä löytämään tarkoituksensa.