Näin kirjoitat hakukoneoptimoitua sisältöä

Growth marketing Growth hacking Design & Copywriting

Hakukoneystävällisestä sisällöstä puhuttaessa kuulee usein muistutuksen, että teksti tulee kirjoittaa lukijalle. Harvinaisen totta. Osa näistä lukijoista löytää kuitenkin sisältösi hakukoneen avustuksella, kuten etsiessään tietoa vastaavista aiheista, kilpailijoistasi tai osuvat paikalle aivan sattumalta. Jotta hakukone osaa opastaa lukijan juuri sinun sisältösi pariin, sen on ymmärrettävä mistä tekstissä on kyse.

Eikä hakukoneoptimoidun tekstin kirjoittaminen ole salatiedettä: kyse on pikemminkin tekstinkäsittelystä ja yksityiskohtien hiomisesta. Tämän vuoksi keräsimme alle muutamia käytännön vinkkejä, kuinka luodaan tekstiä joka tuottaa myös kävijöitä.

Rakenna sivu avainsanan tai fraasin ympärille

Sisällön luomisen ensimmäinen ja tärkein vaihe on selvittää mitä ihmiset hakevat hakukoneesta. Kaikkein yksinkertaisimmillaan se tarkottaa, että pysähdyt hetkeksi pohtimaan mitä itse hakisit etsiessäsi yrityksesi tuotteita.

Mikäli yritys ei ole kovin tunnettu tai toiveena on tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, sopivin avainsana tuskin on yrityksen nimi. Jos yritys myy kenkiä, sanan perusmuoto on jo kelpo lähtökohta. Yksittäisenä sanana se on kuitenkin turhan laaja, sillä käsirysy sanasta ei rajoitu vain kilpailijoihin, vaan nujakassa on mukana kaikkea mahdollista kuukengistä sanontaan “mistä kenkä puristaa”.

Jos yritys myy kenkiä varsin edulliseen hintaan Jyväskylän myymälästä, näiden niputtaminen fraasiin saattaisi olla järkevää. Näin ollen sopiva fraasi nettisivujen pohjaksi voisi olla “halvat kengät jyväskylä”.

Hakusanoja voi selvittää esimerkiksi Google Adwordsin Keyword Plannerilla. Työkalu on ilmainen, mutta edellyttää gmail-tunnusten luomista. Palvelussa on mahdollista kokeilla eri avainsanoja ja tarkistaa paljonko niitä haetaan kuukausittain.

Hakukoneoptimointi: 10 vinkkiä kirjoittamiseen

  1. Valitse 2–4 sanan fraasi, jonka ympärille rakennat sivun tai postauksesi.

  2. Käytä valitsemaasi sanaa tai fraasia pääotsikossa (H1).

  3. Käytä sanaa tai fraasia myös jossakin alaotsikossa, kuten H2 tai H3. Päätä paikka sen mukaan, missä sana toimii loogisesti.

  4. Käytä sanaa tai fraasia leipätekstissä. Sopiva määrä on esimerkiksi 2–5 kertaa. Ehdotonta sääntöä ei kuitenkaan ole.

  5. Tee tekstistä tarpeeksi pitkä. Tekstin tulee olla vähintään 300 sanaa, mutta suosittelemme, että tähtäät ainakin 500 sanaan.

  6. Käytä sanaa tai lausetta URL:issa. Tämän artikkelin URL on: http://genero.fi/nain-kirjoitat-hakukoneystavallista-tekstia-hakukoneoptimointi/. Se on hyvä. http://genero.fi/fi/123456789 on huono.

  7. Tarkista, että avainsana löytyy Titlestä. Useissa ohjelmissa sivun Title poimitaan suoraan H1:stä, mutta asian varmistaminen ei ole koskaan pahitteeksi.

  8. Käytä sanaa tai lausetta sivun kuvaustekstissä (Meta Description).

  9. Käytä sanaa tai lausetta tekstin alussa ja tekstin lopussa.

  10. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, käytä sanaa tai lausetta tekstiin liitetyn kuvan kuvatekstissä (ALT tag). Hakukone ei osaa automaattisesti tulkita kuvia, ellei kuvan sisältöä ole sille erikseen kerrottu. Hyvä ALT tag -teksti on vain pari ytimekästä sanaa, joilla selität mitä kuvassa on.

Bonusvinkki! Jos haluat opetella SEO-tekstien kirjoitusta, voit luoda ilmaisen sandbox -harjoitussivun WordPressissä tai Blogspotissa.

Kiinnostaako hakukoneoptimointi? Lue lisää hakukoneen toimintaperiaatteista sekä teknisistä yksityiskohdista sivuilla, jotka vaikuttavat sijoitukseesi:

Kuinka Google toimii?

Verkkosivuston tekniset yksityiskohdat kuntoon

Generon hakukoneoptimoinnin palvelut

SEO Opas

Lataa opas: 10 helppoa SEO-ohjetta

Toivoisitko sivustollesi enemmän maksutonta liikennettä ja oikeita liidejä?
Kokosimme avuksesi listan SEO-vinkkejä, jotka jokaisella nettisivustolla tulisi olla kunnossa.

LATAA OPAS