Mitä strategi voi oppia Pokémon GO:sta

Growth hacking Genero Crew

Miten Pokémon GO onnistui valloittamaan maailman?

Pokémon GO -mobiilipeli on ollut iso hitti jo heti lanseerauspäivästä lähtien. Nintendon ja Nianticin kehittämää peliä käyttää päivittäin monta miljoonaa sekä nuorempaa että vanhempaa pelaajaa. Mutta mitä voimme oppia heidän strategiastaan? Olemme tiivistäneet nämä asiat seuraavaan kuuteen kohtaan. Samanlaisia asioita on hyvä ottaa huomioon myös digimarkkinoinnin strategioita mietittäessä.

 

1. Ulkoistaminen alan ammattilaisille kannattaa

Ulkoistamalla oman ydinosaamisen ulkopuolelle jäävät projektin osa-alueet niille, jotka oikeasti osaavat asiansa, voi säästää sievoisen summan ja samalla optimoida omia resurssejaan.Tästä pitkälti on kysymys Pokémon GO:n onnistumisessa. Nintendo valitsi kumppanikseen Nianticin, joka kiitti kunniasta laittamalla Pokémonit kartalle Pokémon GO pelillään. Lopputulos on mitä todennäköisemmin kustannustehokkaampi, kuin jos vaikkapa Nintendo olisi yrittänyt suoriutua urakasta omin voimin.  

 

pokemon go

 

2. Modernin teknologian avulla vanhakin brändi voi tehdä onnistuneen comebackin

Augmented reality, tai lisätty todellisuus, on sovellusmaailman yksi puhutuimmista aiheista tällä hetkellä. Niinpä tämä ominaisuus oli myös Pokémon GO -pelin onnistumisen kannalta ensiarvoisen tärkeä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pelaaja voi löytää Pokémoneja oikeasta ympäristöstä, mikä on saanut käyttäjät liikkeelle ennennäkemättömällä tavalla. Pelin suosion myötä myös moni suomalainen tietääkin luultavasti nimeltä enemmän Pokémoneja kuin vaikkapa valtakunnan ykköspoliitikkoja.

 

sunset

 

3. Käyttäjäystävällisyys on A ja O

Todellisen suursuosion saavuttaakseen sovelluksen, palvelun tai vaikkapa verkkosivun on oltava helppokäyttöinen, selkeä ja käyttäjäystävällinen. Juuri tähän on myös Niantic pyrkinyt peliä kehittäessään. Toisaalta liian nopea suosio saattaa aiheuttaa myös ongelmia, kuten kävi välittömästi Pokémon GO -lanseerauksen jälkeen palvelimien ruuhkauduttua suuren kysynnän takia. Nopeat korjausliikkeet varmistavat kuitenkin sen, että pelaajien mielenkiinto ei ehdi lopahtaa. Käyttäjäystävällisyyttä lisää osaltaan myös se, että pelin idea on helposti selitettävissä ystäville, joiden on yksinkertaista aloittaa pelaaminen vaikka samantien. Oma positiivinen vaikutuksensa on varmasti myös pelin sosiaalisilla ulottuvuuksilla, kuten esimerkiksi mahdollisuudella jakaa kuva napatusta Pokémonista ystävilleen.

 

crashes

 

4. Laajakin kohderyhmä voi toimia

Pokémon GO:ta ei ole lähdetty rajaamaan esimerkiksi ainoastaan lasten peliksi, mikä näyttää osoittautuneen hyväksi valinnaksi. Pelaajista löytyykin niin lapsia kuin aikuisia ja samalla se myös yhdistää eri sukupolvia tehokkaasti. Ulkona liikkuessa on helppo huomata kanssapelaajia ja tämä antaa mahdollisuuden uusien ihmisten kanssa seurusteluun.

 

ezgif.com-resize (3)

 

5. Asiakkaiden käyttäytymiseen voi vaikuttaa

Usein sanotaan että brändit on osa elämäntapaa. Tässä Niantic ja Nintendo ovat Pokémon GO:lla onnistuneet hyvin saamalla ihmiset konkreettisesti liikkeelle sohvilta ja televisioiden äärestä. Osansa ovat varmasti saaneet myös vaikkapa koirat, jotka saattavat jo ihmetellä päivän kuudetta pitkää kävelylenkkiä. Vaan ei niin paljon hyvää, ettei jotain pahaakin, sillä etenkin liian innokkaasti peliin keskittyneet lapset ovat ehtineet jo aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä. Varovaisuus ja ympäristön tarkkailu on siis syytä muistaa peliä pelatessa.

 

ezgif.com-resize (2)

 

6. Jatkuva kehitys on tärkeää

Myös valmiita tuotteita ja palveluita kannattaa aina optimoida parhaan mahdollisen tuloksen saamiseksi. Aina ei kuitenkaan ole mahdollista kehittää esimerkiksi sovellusta sellaiseen suuntaan, joka tyydyttäisi kaikki käyttäjiä, mutta kehittämistä ei tulisi kuitenkaan tästä syystä unohtaa. Jatkuvasti samanlaisena pysyvä tuote kun saattaa nopeasti unohtua ja muuttua käyttäjilleen merkityksettömäksi.
Digitaalisen markkinoinnin kannalta tällaiset pelit tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia. Esimerkiksi McDonald’s sponsoroi äskettäin Pokémon GO -peliä monella miljoonalla saadakseen pelaajia houkuttelevia Pokéstop -paikkamerkintöjä ravintoloidensa yhteyteen.

 

playing pokemon

 

Pokémon GO:lla on ollut toimiva strategia, jolla se on onnistunut osittain tuomaan koko pelimaailman uuteen aikakauteen. Näitä samaisia asioita kannattaa miettiä myös digimarkkinoinnin strategioita kaavailtaessa. Onnistumisen lähtökohdat kun ovat hyvin pitkälti yhteneväiset: ulkoistaminen alan ammattilaisille, käyttäjäystävällisyys ja jatkuva kehittäminen.

 

Hyvin toimiva strategia on markkinoilla menestymisen kulmakivi. Haluatko kuulla lisää strategian kehittämisestä, brändin rakentamisesta ja myynnin kasvattamisesta? Ota meihin yhteyttä!