Web-analytiikka

Tiedon keräämisestä tiedon hyödyntämiseen

Web-analytiikka mittaa sitä, mitä verkkosivujen kävijät tekevät sivustolla ja mistä kanavista kävijät sivustolle saapuvat. Analytiikan avulla saadaan tärkeää tietoa mm. yksittäisten kävijöiden määrästä, vierailujen pituuksista, konversioista ja suosituimmista sivuista. Web-analytiikka on myös helppo tapa selvittää esimerkiksi mitkä tehdyistä markkinointitoimenpiteistä toimivat ja mitkä eivät. Jos tietty mainos tuo suuren määrän kävijöitä sivulle, mutta suurin osa näistä poistuu sivulta muutamassa sekunnissa, on syytä miettiä vastaavatko mainoksen ja sivuston sisältö riittävästi toisiaan. Pelkkä tiedon kerääminen ei kuitenkaan riitä ja tehokas web-analytiikka onkin pohjimmiltaan hankitun tiedon hyödyntämistä käytännössä.

Web-analytiikka yhdistää tehokkuuden ja tavoitteet

Web-analytiikka on yksinkertainen tapa määritellä tärkeimmät tavoitteet, joita seuraamalla verkkosivustoa ja siihen liittyvää markkinointia voidaan optimoida kohti parempia tuloksia. Tällaisia tavoitteita voivat toimialasta sekä tuotteen tai palvelun luonteesta riippuen olla esimerkiksi uutiskirjeiden tilaukset, tapahtumiin ilmoittautumiset tai sivustolla vietetty aika.

Perinteisten nettisivujen lisäksi web-analytiikka on elintärkeä työkalu verkkokauppojen toiminnan kehittämisessä. Analytiikan avulla voidaan seurata lähes reaaliajassa konversioiden määrää, myynnin tuottoa ja muita tärkeitä mittareita.

TIEDÄTKÖ MITÄ VERKKOSIVUILLASI TAPAHTUU?

Olemme toteuttaneet asiakkaillemme lukuisia erilaisia projekteja verkkosivuista digitaalisiin markkinointikampanjoihin. Yhteistä näille kaikille kuitenkin on ollut se, että web-analytiikka on ollut olennainen osa niitä. Ilman laadukasta analytiikkaa on tuloksia mahdotonta arvioita ja jatkotoimenpiteistä hankala päättää.

Jos et ole täysin varma miten hyvin yrityksesi verkkosivut tai -mainokset toimivat, ota yhteyttä. Hoidetaan analytiikka-asianne kerralla kuntoon!