Facebook-mainonta

Growth hacking

Näillä perusteilla lapsikin pääsee jyvälle

Facebook on varmasti tuttu melkeinpä jokaiselle tänäpäivänä. Onhan sillä jo yli 2 miljoonaa suomalaista käyttäjää. Joku teidänkin yrityksessä sujahtaa silloin tällöin kahvitauon ulkopuolella tarkastamaan, onko *must-be* -tapahtumiin tullut kutsua, vai onko joku päivittänyt statustaan jollain uskomattoman olennaisella, maailmankaikkeutta parantavalla mielipiteellä. Mutta onko Facebook-mainonta yhtä selvää pässinlihaa kuin lounaastasi otettu kuva ja sen laataminen naamakirjan linjoille?

Idioottivarmat perusteet

Facebook-läsnäoloa pitää suunnitella strategisemmin, kuin yleensä uskotaan. Tässä perusvinkkejä, miten Facebook-mainontaa voi käyttää.

  1. Ensimmäinen ja tärkein osio on tietenkin yrityksen sivuston laatiminen Facebookiin. Ilman tätä ette voi tehdä mainoksia, eikä kukaan voi tykätä yrityksestänne.
  2. Ylläpitääkseen Facebook-läsnäoloa, tulee sisällönluonnilla olla selvä strategia. Monet laativat sivun ja jättävän sen oman onnensa nojaan. Facebookin nykyisten asetuksien johdosta sivuston postit eivät kuitenkaan näy kuin suunnilleen 15 %:lle tykkääjistä, ellei tykkääjiä saada aktivoitumaan sivun sisällöstä. Strategiaan kuuluvat siis päivitysten sisältö, päivitetysaikataulu ja mahdolliset kilpailut ja aktiviteetit, applikaatiot jne.

Aktivoi kohderyhmäsi

Yrityksenne sivusta tykätessään käyttäjä osoittaa kiinnostusta teihin, mikä tarkoittaa, että teidän on osoitettava vastavuoroisesti kiinnostusta tykkääjiinne, eli kohderyhmäänne. Tämä hoituu luomalla ja ylläpitämällä laadukasta sisältöä. Se voi sisältää päivityksiä, kuvia, linkkejä tai tarjouksia. Päivityksien sisältöä mietittäessä kannattaa pitää mielessä ajankohtaiset tapahtumat, kuten juhlapyhät, ajankohtaiset uutiset, isot tapahtumat ja erityisesti toimialallenne kohdistuvat tapahtumat ja uutiset.

Kun nämä ovat suunnilleen hallussa, mutta liikennettä ei näyttäisi orgaanisesti tulevan, tulee kuvioihin mainostaminen. Pelkällä maksuttomalla liikenteellä harvat yritykset pystyvät laatimaan tuottavaa ja palkitsevaa Facebook-läsnäoloa.

Fanienne Facebook-ystävät näkevät uutisvirrasta, että heidän ystävänsä on tykännyt yrityksenne sivusta. Tästä toiminnosta saa huomattavasti enemmän irti kaivamalla vähän kuvetta. Silloin tulevat termit CPC ja CPM kuvaan.

Facebook-mainonta voi tuottaa tietoisuutta sivustosta houkuttelemalla uusia tykkääjiä, tai edesauttaa  lukijoita aktivoivia päivityksiä leviämään entisestään.

Fun fact: Kuva tai video kiinnostaa 100 %–120 % enemmän kuin pelkkä teksti. Laatimalla päivityksiä ja mainoksia, jotka saavat kohderyhmänne aktivoitumaan, saa myös useasti enemmän tykkääjiä. Vaikuttaa melkeinpä itsestään selvältä asialta. Olipahan pakko tuoda se selvästi esille.

Facebook-mainonnan vaihtoehdot

facebook-mainonta-objective

 

Mainoksia voi periaatteessa valita kahden vaihtoehdon väliltä englantilaisittain; ”Get more page likes”, ”Promote page posts” sekä näiden edistyneempi isoveli ”Advanced Options”.

Promote your page rakentaa suurempaa yleisöä sivustollesi, eli täällä saat tehdä mainoksen joka tulee Facebookin oikeaan laitaan. Kooltaan 100 x 72 pikseliä, nämä eivät juuri täytä Forumin kuuluisaa lasiseinää, mutta hyvin kohdistetulla ja kiinnostavalla 90 merkkiä pitkällä copylla, voivat mainokset olla todella tuottavia sivuillesi.

Boost your Posts taasen tuo tärkeän päivityksesi selvemmin esille ihmisten seinillä niin sanottuina ”sponsoroituina stooreina”. Päivitys voi koskea alennusmyyntiä, kilpailua, erinäistä Facebook applikaatiota tai mitä vaan, joka mielestäsi on omiaan tuomaan aktiivisia seuraajia sivuillesi.  Näissä kannattaa myös muistaa ne maagiset 90 merkkiä, pitäen ydinviestin tämän rajoituksen sisällä, koska kyllä, tämä näkyy sekä ihmisten seinillä (news feedissä), että oikeassa palkissa.

 

Näiden lisäksi voi ruksata ”sponsored stories” erikseen, joka näyttää tykkääjiesi kavereiden seinällä että kyseinen tykkääjä on aktivoitunut sinun päivitykseen, ja sillä tavalla ehkä hänkin aktivoituu. Lisäpalvelu ei maksa mitään ekstraa. Tapaa voi kutsua eräänlaiseksi Facebookin pakotettuun Word of Mouthiin; näet (/kuulet) sen, vaikket välttämättä haluisikaan.

Nyt kun olet laatinut ensimmäiset päivitykset, mainokset ja päivityksiä edistävät mainokset, on aika miettiä kuinka paljon rahaa ja millä ehdoilla niihin on valmis panostamaan. Budjettihan voi vaikka olla euron päivässä, tai miksi ei vaikka pari sataa?

Puhutaan termeistä CPC (Cost per Click ) ja CPM (Cost per Thousand Impressions). Jos haluaa tuottaa tietoisuutta sivulle, on CPM suositeltavampi, koska Facebook arvioi ihmisten käyttäjätottumuksista ja heidän asetuksistaan sellaiset henkilöt, jotka korkeammalla todennäköisyydellä aktivoituvat mainoksen nähdessään. CPC keskittyy ainoastaan klikkauksiin, arpoen käyttäjistä sellaiset ihmiset, jotka mitä luultavimmin klikkaavat itsensä sivuille, mutta ei aktivoidu kilpailujen, applikaatioiden tai sivujesi sisällön jakamisesta. Täten CPC:tä ei pidetä yhtä arvokkaana kuin CPM:ää ja sen pystyy ainoastaan aktivoimaan Advanced Optionseista.

Jos ei vielä tiedä kumpaan investoida, on Facebook ratkaissut ongelman optimointimahdollisuudella. Tämä helpottaa alkutaivalta, ja optimointi toimii myös konkareitten parissa. Optimize for clicks on selkeästi CPC, ja Optimize for impressions CPM.

Mainosten tulosseuranta ja optimointi

facebook-mainonta-optimointi

Alkutaipaleen jälkeen mainoksien tuottavuutta voi seurata ja parantaa sen mukaan omalla, mainoksien hallintaan kohdistetulla Facebook-sivulla. Täällä näkyy kuinka monelle mainos on suunnattu, montako kertaa se keskimäärin näkyy, kuinka moni aktivoituu jakamaan, moniko sitä klikkaa ja itse CTR:än eli Click through rate. CTR on laskettu jakamalla klikkaukset sillä, montako kertaa mainos on esitetty. Mitä korkeampi CTR, sen parempi mainos/kampanja. Tätä ei voi muuta kuin testaamalla parantaa. Eri mainoksia samalle sivulle/tuotteelle/palvelulle voi myös laatia erikseen miehille ja naisille.

Facebookissa jaetaan mielipiteitä ja aktiviteetteja melkeinpä 700 000 kertaa jokaisena vuorokauden minuuttina. Täten, vaikka maailmassa on paljon mielipiteitä, kohdista mainoksesi niin että toivottu kohderyhmä ne näkee, jakaa ja aktivoituu, luoden sivuillenne vieläkin enemmän näkyvyyttä. Nyt ei muuta kuin tuumasta toimeen! Facebook mainonta on oikein kohdistettuna erittäin toimiva mainosalusta.

Katso myös Instagram-markkinointi.

LATAA ILMAINEN SEO-OPAS

Toivoisitko sivustollesi enemmän maksutonta liikennettä ja oikeita liidejä? Kokosimme avuksesi 10 helppoa käytännön SEO-ehdotusta, jotka jokaisella nettisivustolla tulisi olla kunnossa.

LATAA OPAS