Mr. Panini – Vegaanisen paninin lanseeraus somessa

Tausta

Snellman-konserniin kuuluva Mr. Panini on ulvilalainen yritys, jonka panineja myydään sekä liikenneasemilla ja kioskeilla että elintarvikekaupoissa. Yritys valmistaa tuotteensa käsityönä tuoreista ja laadukkaista raaka-aineista. Mr. Panini suosii kotimaisia raaka-aineita aina, kun se on mahdollista. Niinpä sen käyttämä leipä valmistetaan muutaman kilometrin päässä paninikeittiöstä ja kaikki panineissa käytettävä liha on kotimaista.

Mr. Paninin ja Generon yhteistyö alkoi vuonna 2013 brändiuudistuksella. Yhteistyö on ollut moninaista, ja Genero tekee Mr. Paninille paitsi monipuolista digitaalista markkinointia, myös paljon esimerkiksi pakkauksiin ja myyntipisteiden ulkoasuun liittyvää työtä.


”Vegaanisen paninin lanseerauksen onnistuminen oli meille erittäin tärkeää. Genero toteutti lanseerauksen kustannustehokkaalla ja kohdeyleisöön vetoavalla tavalla. Sana vegepaninista levisi nopeasti somessa, ja uutuus saatiin tehokkaasti kuluttajien ja varsinkin vegaanien tietoisuuteen. Nyt sen myynti on jopa ylittänyt odotuksemme. Lisäksi Genero alitti lanseeraukseen varatun budjetin reilusti.” – Tommy Snellman, toimitusjohtaja, Mr. Panini

Haaste

Mr. Panini oli kuunnellut tarkalla korvalla asiakaskuntaansa ja päättänyt lanseerata uuden, kokonaan vegaanisen paninin. Aiemmin valikoimassa oli ollut kasvisvaihtoehtona Mozzarellapanini. Nyt uutuuden täytteeksi valittiin proteiinipitoinen härkäpapu.

Genero sai tehtäväkseen hoitaa uutuuden lanseerauksen. Tavoitteena oli saavuttaa mahdollisimman laaja näkyvyys kustannustehokkaasti ja saada kuluttajat maistamaan uutuutta.  

 

Mr. Panini – Vegaanisen paninin lanseeraus somessa 3

 

Toteutus

Genero valitsi lanseerauksen toteutustavaksi some-kampanjan. Kanavina käytettiin Mr. Paninin olemassa olevia kanavia eli Facebookia ja Instagramia. Kampanja koostui postauksista, mainoksista ja kilpailuista, joiden olemme todenneet toimivan hyvin kohdeyleisölle.  

Genero teki myös blogiyhteistyötä valikoitujen bloggareiden ja tubettajien kanssa. Tavoitteena oli tavoittaa mielipidevaikuttajat ja saada siten viesti uutuustuotteesta leviämään aiheesta kiinnostuneille kohderyhmille.

Samaan aikaan Mr. Paninin konsulentit tarjoilivat maistiaisia uutuuspaninista elintarvikekaupoissa ympäri Suomea. Näitä tapahtumia mainostettiin somessa.

 

Mr. Panini – Vegaanisen paninin lanseeraus somessa

 

Tulokset

Vegepanini lanseerattiin onnistuneesti markkinoille, ja se herätti runsaasti mielenkiintoa etenkin vegaanisten kuluttajien keskuudessa. Generon toteuttaman somekampanjan reach oli yli puoli miljoonaa käyttäjää samalla kun mediabudjetti alitettiin reippaasti.

Kuluttajat saatiin osallistettua erinomaisesti, ja kampanjalla olikin hyvä engagement rate (6 %). Kiinnostavaa sisältöä jaettiin aktiivisesti, mikä sai aikaan hyvän orgaanisen (ilmaisen) näkyvyyden. Laajaa näkyvyyttä tuki blogi- ja vlogiyhteistyö. 10 bloggaria kirjoitti blogin ja kaksi tubettajaa julkaisi videon uutuuspaninista. Myös erilaisiin Facebook-ryhmiin ilmestyi spontaaneja, vegepaniniaiheisia postauksia.

Lanseerauksen seurauksena vegepaninin kysyntä kasvoi nopeasti, aiheuttaen aluksi jopa pieniä saatavuusongelmia. Nyt tuote on saatu laajempaan levitykseen ja se on vakiinnuttanut paikkansa Mr. Paninin valikoimassa.

 

Mr. Panini – Vegaanisen paninin lanseeraus somessa 1