Friends Brgrs – Joukkorahoituskampanja keräsi miljoona euroa ennätysajassa

Genero ja Friends & Brgrs loivat vain muutamassa viikossa joukkorahoituskampanjan, joka keräsi miljoona euroa. Osakeanti merkittiin yli vain seitsemän päivää kampanjan julkistamisen jälkeen.
620000
Minimi
993000
Tulos
550
Uutta omistajaa

Video – Equity for friends

Onnistuakseen joukkorahoituskampanja tarvitsi videon, joka esitteli selkeästi Friends & Brgrsin konseptin ja vision. Videon tuotti Generon videotuotantotiimi.

Tausta – Generon ja Friends & Brgrsin tiivis yhteistyö on luonut puitteet onnistuneelle viestinnälle

Fresh casual -hampurilaisketju Friends & Brgrs perustettiin vuonna 2014, ja sillä on tällä hetkellä viisi ravintolaa Pietarsaaressa (2014), Helsingissä (2015), Tampereella (2016), Oulussa (2016) ja Kööpenhaminassa (2016). Yritys on kasvanut nopeasti, ja sen liikevaihdon arvioidaan olevan noin 6 miljoona euroa vuonna 2016.

Friends & Brgrsin joukkorahoituskampanja keräsi miljoona euroa ennätysajassa 9

Genero on auttanut Friends & Brgrsia brändistrategian luomisessa, konseptoinnissa ja viestinnässä alusta asti. Tavoitteena on koko ajan ollut luoda läheinen suhde Friends & Brgrsin ja sen asiakkaiden välille. Markkinointi on keskittynyt sosiaaliseen mediaan, jonka avulla on luotu vuoropuhelua asiakkaiden kanssa sekä tehty PR:ää ja yhteistyötä mielipidevaikuttajien kanssa. Friends & Brgrsin asiakkaat ovat somen kautta osallistuneet aktiivisesti konseptin ja tuotteiden kehittämiseen.

 

Miksi joukkorahoitus?

”Kun perustimme Friends & Brgrsin, huomasimme, ettei perinteinen tapa tehdä asioita ole aina paras. Franchisingin sijaan halusimme tehdä yhteistyötä ihmisten kanssa, jotka jakavat intohimomme hampurilaisiin.” – Friends & Brgrsin toimitusjohtaja ja perustaja Peter Fagerholm

Friends & Brgrsin joukkorahoituskampanja keräsi miljoona euroa ennätysajassa 10

 

Friends & Brgrsilla on tällä hetkellä lähes 20 000 fania Facebookissa ja noin 4800 seuraajaa Instagramissa. Nämä seuraajat ovat osallistuneet aktiivisesti yrityksen kehittämiseen, ja siksi Friends & Brgrs halusi tarjota heille mahdollisuuden ryhtyä omistajiksi.

 

Kampanjan tavoite

Friends & Brgrs aikoo seuraavien kolmen vuoden aikana avata 2–3 uutta ravintolaa vuosittain Eurooppaan. Joukkorahoituskampanjan tavoite oli nostaa 620 000 – 980 000 euron riskipääoma uusien ravintoloiden avaamiseksi.

 

Friends & Brgrsin joukkorahoituskampanja keräsi miljoona euroa ennätysajassa 12

 

Kampanja-aika

Suunniteltu kampanja-aika: yhteensä 8 viikkoa

Kampanja alkoi valitulle kohderyhmälle suunnatulla 2 viikon kampanjalla.

8. marraskuuta kampanja lanseerattiin yleisölle lehdistötiedotteella sekä some- ja word of mouth -markkinoinnilla. Kampanjan oli tarkoitus kestää joulukuun 20. päivään asti, mutta se päättyi vain viikko aloittamisen jälkeen, kun anti merkittiin täyteen.

 

Joukkorahoituskampanjan markkinointikampanja

 

Friends & Brgrsin joukkorahoituskampanja keräsi miljoona euroa ennätysajassa 13

 

Viestinnän tone of voice

Emme olisi päässeet näin pitkälle ilman teitä, upeat asiakkaamme. Siksi haluamme tarjota mahdollisuutta hypätä kyytiin tälle matkallemme osallistumalla joukkorahoituskampanjaan. Monet ravintolaketjut valitsevat franchisingin, mutta me teemme mieluummin yhteistyötä ihmisten kanssa, jotka jakavat intohimomme hampurilaisiin.

 

Kampanja sai ihmiset osallistumaan ja tavoitti yli 100 000 henkilöä

 

Friends & Brgrsin joukkorahoituskampanja keräsi miljoona euroa ennätysajassa 22

 

Kampanja sai huomiota myös Instagramissa ja Twitterissä

 

Friends & Brgrsin joukkorahoituskampanja keräsi miljoona euroa ennätysajassa 21

 

Tulos – Joukkorahoituskampanja herätti valtavaa kiinnostusta Friends & Brgrsia kohtaan

Osakeanti ylimerkittiin viikossa sen jälkeen, kun se julkistettiin yleisölle.

Yhteensä yli 550 sijoittajaa kahdeksasta eri maasta.

Kampanja herätti kiinnostusta ja sai julkisuutta suurissa tiedotusvälineissä.

 

Friends & Brgrsin joukkorahoituskampanja keräsi miljoona euroa ennätysajassa 23

 

Friends & Brgrsin joukkorahoituskampanja keräsi miljoona euroa ennätysajassa 26