180 000

Facebookissa orgaanisesti tavoitettujen määrä.

1 700

ilmoitti Facebookissa osallistuvansa avajaisiin.

45 848

katselukertaa videolle.

Taustaa

Uusi pietarsaarelainen fast casual -hampurilaisravintola päätti rohkeasti haastaa asemansa vakiinnuttaneet kilpailijat sekä kansainväliset jättiläiset ja avata uuden ravintolan Helsingin keskustaan, jossa oli 500 metrin säteellä yli 20 pääasiassa hampurilaisia tarjoavaa ravintolaa. Autoimme asiakasta luomalla tehokkaan brändistrategian ja viestintäkonseptin sekä toteuttamalla konseptin mukaista markkinointia digitaalisissa kanavissa.

Tutustu verkkosivuun.

Haaste

Startup-yrityksenä Friends & Brgrsilla ei ollut juurikaan resursseja käytettävissään mainontaan ja promootioon. Kilpailijoiden joukkoon puolestaan lukeutui monia asemansa vakiinnuttaneita paikallisia toimijoita sekä isoja kansainvälisiä ketjuja, joilla on käytettävissään miljoonien eurojen mainosbudjetit

Lisäksi kansainvälisesti nopeasti kasvava fresh casual -segmentti ei ollut vielä tuttu suomalaisille, joten menestyksen edellytyksenä oli uuden markkinan luominen.

 

FandB

Toteutus

Brändistrategian lähtökohdiksi nostettiin avoimuus, ensiluokkaiset raaka-aineet ja mikä tärkeintä, parhaat hampurilaiset mitä ihmiset ovat koskaan syöneet. Lisäksi viestinnässä nostettiin esiin yrityksen tarinaa ja sen perustaneiden ystävysten intohimoa erinomaisia hampurilaisia kohtaan.

Brändi positioitiin tuomalla Eurooppaan uudenlainen konsepti hampurilaisravintolalle. Tuloksena oli fresh casual -hampurilaisravintola, jossa keskiössä ovat luonnolliset raaka-aineet ja kaikki ruoanvalmistus tapahtuu ravintolan omassa keittiössä.

MARKKINOINTI & SOME

Friends & Brgrsin markkinoinnin tuli tavoittaa mahdollisimman suuri yleisö käytännössä nollabudjetilla. Niinpä viestinnässä hyödynnettiin ravintolan tiloja ja pakkauksia sekä sosiaalista mediaa ja videoita. Digitaalisen PR:n tarkoituksena oli mm. bloggareiden avulla kasvattaa ihmisten kiinnostusta ja saada heidät puhumaan uudesta ravintolasta – jo ennen sen avaamista. Panostamalla raaka-aineiden laatuun ja hampurilaisten valmistukseen asiakkaat saatiin tekemään suuri osa markkinoinnista. Arvioiden ja mielipiteiden jakamiseen jopa kehotettiin, hyödyntäen omaa hashtagia ja sosiaalisten medioiden paikannustoimintoja.

F&B_3

Tulokset

Vain kolmessa kuukaudessa Friends & Brgrs nousi yhdeksi Suomen puhutuimmista ravintoloista saaden ennennäkemättömän määrän mainintoja eri medioissa ja sosiaalisen median kanavissa. Korkeat myyntitavoitteet ylittyivät ja toiminta kääntyi voitolliseksi vain kuukausi avaamisen jälkeen.