Friends & Brgrs – Lanseeraus Kööpenhaminassa

262000
ihmistä näki Facebook-mainokset Kööpenhaminassa
37500
ihmistä reagoi Facebookissa
23000
näki Twitter-mainokset Kööpenhaminassa

Tausta

Friends & Brgrs on suomalainen fresh casual hampurilaisketju, jolla on Suomessa neljä ravintolaa. Kun yritys päätti, että kesällä 2016 avataan uusi ravintola Kööpenhaminassa, oli luonnollisesti aika alkaa miettiä myös lanseerausstrategiaa. Laadukkaat raaka-aineet, viihtyisät ravintolat ja ruoan nopea valmistus takaavat ravintolaketjulle laajan ja vaihtelevan kohdeyleisön.

“Generon osaaminen sosiaalisista ja perinteisistä medioista antoi meille sitä huomiota ja näkyvyyttä, mitä lanseerauksen onnistumiseen tarvittiin”

–Peter Fagerholm, toimitusjohtaja, Friends & Brgrs

f&b 03

Haasteet

Strøgetin alueelta löytyy jo entuudesta useita hampurilaisia tarjoavia kilpailevta ravintoloita. Samalla markkina on iso, sillä alue on yksi Pohjoismaiden vilkkaimista kävelykaduista. Kohderyhmään kuuluivat Kööpenhaminan asukkaat sekä  kaupungissa vierailevat turistit.

Toisen haasteen muodosti ravintolan lanseeraaminen suhteellisen pienellä budjetilla uudessa maassa, jossa fresh casual -konsepti ja Friends & Brgrsin tapa työskennellä eivät olleet kuluttajille tuttuja. Lanseerauksen ensisijainen tavoite olikin lisätä tietoisuutta ja herättää mielenkiintoa Friends & Brgrsin konseptia ja ruokaa kohtaan kohderyhmän keskuudessa.

 

Friends & Brgrs lanseeraus Kööpenhaminassa 3

 

Ratkaisut

Kampanjastrategia ja kanavien valinta:

Tavoittaaksemme potentiaalisia asiakkaita mahdollisimman laajasti ja saadaksemme viestin oikeille ihmisille valitsimme ensisijaisiksi viestinnän kanaviksi ravintolan ympäristöineen (point of sale), sosiaaliset mediat sekä PR/lehdistötiedotteet.

Koska tavoitteenamme oli tehokas mainonta, valitsimme sosiaalisen median mainoskanaviksi Facebookin ja Twitterin. Facebook valittiin pääkanavaksi,  jotta voisimme hyödyntää pienen budjetin maksimaalisesti ja tavoittaa mahdollisimman paljon ihmisiä kohdentamalla mainoksia eri kohderyhmille. Facebookin kautta oli mahdollista saada myös orgaanista näkyvyyttä ihmisten kommentoidessa ja jakaessa julkaisuja.

Lanseerausta nostettiin esille myös Facebook-tapahtuman avulla. Samalla käytettiin myös word-of-mouth markkinointistrategiaa luomalla kohderyhmälle helppo tapa levittää uutista ja antamalla näin tehneille mahdollisuus voittaa itselleen ilmainen ateria.

Lisäksi muutama päivä ennen avajaisia tarjottiin kutsuvieraille ja sosiaalisen median vaikuttajille mahdollisuus päästä maistamaan ruokaa etukäteen.

 

f&b 01

Tulokset

Facebook-mainoksilla tavoitettiin yli 260 000 kuluttajaa, joista 37 500 reagoi niihin joko klikkaamalla, tykkäämällä, kommentoimalla tai jakamalla.

Orgaanisesti Facebookissa tavoitettiin yli 110 000 ihmistä ennen ravintolan avajaisia ja esimerkiksi vegaanihampurilaista koskevaa postausta jaettiin useasti.

Twitterissä mainokset näkyivät yhteensä noin 23 000 kertaa journalisteille ja ruokaintoilijoille Kööpenhaminassa.

Myös sosiaalisen median asiakaspalvelussa tehtiin merkittäviä parannuksia, minkä seurauksena keskimääräinen vastausaika kuluttajien kysymyksiin nopeutui 53:lla prosentilla.

Lähetettyjen lehdistötiedotteiden ansiosta sekä lehdet Suomessa että Tanskassa kirjoittivat lanseerauksesta. Kööpenhaminassa myös suositut bloggaajat ja muut vaikuttajat nostivat uuden Friends & Brgrs -ravintolan esille omissa kanavissaan.

Ravintolan avajaispäivänä fresh casual -hampurilaisia jonotettiin innokkaasti ja sosiaalisessa mediassa yli 6 000 ihmisiä osoitti kiinnostustaan tapahtumaa kohtaan.

 

Friends & Brgrs lanseeraus Kööpenhaminassa 6

 

Friends & Brgrs lanseeraus Kööpenhaminassa 7